School Library and Reader Development
A Case Study at the Public School Library of E. E. Lino Villachá in Campo Grande (MS)
DOI:
https://doi.org/10.61389/wrlem.v1i23.9453Keywords:
School library, Reader training, Public SchoolAbstract
This article presents a case study conducted at the "Fonte da Juventude" Public School Library of the Lino Villachá State School, in Campo Grande (MS). The objective was to diagnose and evaluate the services offered by the library, using Resolution No. 220/2020 of the Federal Council of Librarianship (CFB) as a basis. The methodology employed document analysis, bibliographic research and adaptation of the quality indicators of the Study Group on School Libraries (GEBE/UFMG). The theoretical foundation addresses the universalization of school libraries in Brazil, relevant legislation and parameters for structuring and operating these spaces. The results and discussions present the library's diagnosis, identifying its strengths and weaknesses, and propose improvement actions for the training of readers.
References
BRASIL. Lei nº 12.244, de 24 de maio de 2010. Dispõe sobre a universalização das bibliotecas escolares. Brasília (DF): Casa Civil, 2010.
CONSELHO FEDERAL DE BIBLIOTECONOMIA (CFB). Resolução nº 220, de 13 de maio de 2020. Estabelece parâmetros para bibliotecas escolares. Brasília (DF): Casa Civil, 2020.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2007.
LAJOLO, M. P. A Formação do Leitor no Brasil. São Paulo: Ática, 1996.
LAJOLO, M. P. Do Mundo da Leitura para a Leitura do Mundo. 10. ed. São Paulo: Ática, 2010. (Série Educação em Ação).
LEONTIEV, A. O Desenvolvimento do Psiquismo. São Paulo: Centauro, 2004.
LUDKE, M; ANDRÉ, M. F. D. A. Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. 2. ed. Sâo Paulo: EPU, 2015.
MARTINS, M. H. O que é Leitura. 19. ed. São Paulo: Editora Brasiliense, 2006. (Coleção Primeiros Passos).
PERISSÉ, G. Elogio da Leitura. Barueri, SP: Manole, 2005.
RANGEL, N. M. J. Leitura na Escola: espaço para gostar de ler. Porto Alegre: Mediação, 2012.
SOARES, M. B. As Condições Sociais da Leitura. In: ZILBERMAN, R; SILVA, E. T da. (org.). Leitura: perspectivas interdisciplinares. São Paulo: Ática, 2005.
VIGOTSKI, L. S. Problemas Teóricos y Metodológicos de la Psicologia. Madri: Visor, 1991. (Obras escolhidas, volume 1),
VILASBOAS, L. S; MANGOLIN, O. (Orgs.). Uma escola que nasceu no coração e nos braços do povo. Campo Grande: EELV, 2020.