School Library and Reader Development

A Case Study at the Public School Library of E. E. Lino Villachá in Campo Grande (MS)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.61389/wrlem.v1i23.9453

Keywords:

School library, Reader training, Public School

Abstract

This article presents a case study conducted at the "Fonte da Juventude" Public School Library of the Lino Villachá State School, in Campo Grande (MS). The objective was to diagnose and evaluate the services offered by the library, using Resolution No. 220/2020 of the Federal Council of Librarianship (CFB) as a basis. The methodology employed document analysis, bibliographic research and adaptation of the quality indicators of the Study Group on School Libraries (GEBE/UFMG). The theoretical foundation addresses the universalization of school libraries in Brazil, relevant legislation and parameters for structuring and operating these spaces. The results and discussions present the library's diagnosis, identifying its strengths and weaknesses, and propose improvement actions for the training of readers.

Author Biographies

Maria Marta dos Santos, Secretaria de Estado de Educação de Mato Grosso do Sul - SED/ MS

Bacharel em Biblioteconomia pelo Instituto do Ensino Superior da FUNLEC (IESF), Especialista em Educação, Diversidade e Inclusão Social pela Universidade Católica Dom Bosco (UCDB), atua como Bibliotecária Gestora Educacional na Secretaria de Estado de Educação (SED) e como Bibliotecária da Associação Brasileira de Educação e Cultura (ABEC). Possui competências para o desenvolvimento de projetos de modernização de Bibliotecas Escolares. Desenvolve serviços utilizando resultados dos estudos do Grupo de Pesquisas em Bibliotecas Escolares/MG (GEBE) e dissemina o uso dos parâmetros sugeridos pelo Conselho Federal de Biblioteconomia (CFB): biblioteca escolar como espaço de produção do conhecimento. Tem perfil voltado para a mediação da informação e produção cultural. Anterior à formação em Biblioteconomia trabalhava como agente cultural no teatro e contação de histórias

Alan Silus, UEMS - UFMS

Doutor em Letras (Estudos Literários) pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS/ Campus de Três Lagoas. Pesquisador da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS) e da Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS). Ensaísta e membro do PEN Clube do Brasil. Tem experiência e atuação profissional nas áreas de Letras, Educação, Cultura e mais recentemente ao Turismo.

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Published

2025-07-17

How to Cite

Santos, M. M. dos, & Silus, A. (2025). School Library and Reader Development: A Case Study at the Public School Library of E. E. Lino Villachá in Campo Grande (MS). LANGUAGE, EDUCATION AND MEMORY JOURNAL, 1(23). https://doi.org/10.61389/wrlem.v1i23.9453