PERCEPTIONS OF CHILDHOOD AND SOCIETY IN THE WORK "GIRLS" BY LIUDMILA ULITSKAYA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.61389/rbecl.v9i18.9426

Keywords:

Russian Child, Childhood, Russian Literature, Liudmila Ulitskaia

Abstract

With the Russian invasion of Ukraine, the world's attention turned to the eastern territory of the planet, bringing forth a series of political, economic, social, and cultural questions surrounding the two countries. Alongside this event, the significant and pervasive presence of Russian Language, Literature, and Culture through artistic texts and academic writings sparked a great interest in Slavic studies in Brazil. Thus, this present work aims to investigate the perceptions of childhood and society present in the work "Girls" by Liudmila Ulitskaia (translated by Irineu Perpétuo and published by Editora 34 in 2021). Reflections on childhood and its sociocultural relationships provide a stage for discussions in both the field of pedagogical studies and literary studies. Therefore, we believe that this issue is expressed in Russian Literature due to the fact that the subject matter presents a diversity of historical, cultural, and social implications. As a methodological assumption, we will seek to analyze through excerpts from the work how this relationship between childhood and society is manifested through the everyday narratives lived in 1950s Russia as described by Ulitskaia. To substantiate our study, we base our work on the writings of scholars such as Abramowicz (2003/2011), Ariès (2012), Belloni (2009), Corsino (2005), Hora (2021), Kramer (2003), Muller (2023), Nascimento (2011), Pinto (1997), Sarmento (2007), Ulitskaia (2021), Vygotsky (2021), among others. Thus, we understand that presenting the sense of childhood perception from the perspective of literature contributes to the understanding of the sociocultural processes of Russia, considering that in the case of Ulitskaia's work, the narrated facts often constitute traces of the author's metamemory.

Author Biographies

Alan Silus, Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul

Doutor em Letras (Estudos Literários) pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS); Pesquisador da Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS) - Brasil; Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Linguagem, Educação e Infância/ Teoria Histórico-Cultural (GEPLEI-THC)

Ana Cristina Cantero Dorsa Lima, Secretaria Municipal de Educação de Campo Grande

Doutora em Educação pela Universidade Católica Dom Bosco (UCDB). Superintendente de Políticas Educacionais da Secretaria Municipal de Educação de Campo Grande (SUPED/ SEMED). 

References

ABRAMOWICZ, A. O direito das crianças à educação infantil. Pro-posições. Campinas, v. 14, n.3 (42), p.13-24, set./dez. 2003.

ABRAMOWICZ, A. A pesquisa com crianças em infâncias e a sociologia da infância. In: FARIA, A. L. G. (Org.). Sociologia da infância no Brasil. Campinas (SP): Autores Associados, 2011.

ARIÉS, P. História Social da Criança e da Família. Tradução de Dora Flaksman. 2. ed. Rio de Janeiro: LTC, 2012.

BELLONI, M. L. O que é sociologia da infância. Campinas (SP): Autores Associados, 2009.

CORSINO, P. Educação Infantil: a necessária institucionalização da infância. In: KRAMER, S. (Org.). Profissionais de Educação Infantil: gestão e formação. São Paulo: Ática, 2005.

HORA, D. Posfácio. In: ULÍTSKAIA, L. Meninas. Tradução de Irineu Franco Perpétuo. São Paulo: Editora 34, 2021.

KRAMER, S; LEITE, M. I. Pesquisando infância e educação: um encontro com Walter Benjamin. In: KRAMER, S; LEITE, M. I. (Orgs.). Infância: fios e desafios da pesquisa. Campinas (SP): Papirus, 2003.

MULLER, V. Vica Muller on Ludmila Ulistkaya. 2023, On-line. Disponível em: https://www.asymptotejournal.com/special-feature/vica-miller-on-ludmila-ulitskaya/ Acesso: set-2023.

NASCIMENTO. M. L. B. P.. Reconhecimento da infância como área de conhecimento e campo de pesquisa: algumas considerações. In: FARIA, A. L. G. (Org.). Sociologia da infância no Brasil. Campinas (SP): Autores Associados, 2011.

PINTO. M. A infância como construção social. In: PINTO. M; SARMENTO, M. J. As crianças: contextos e identidades. Braga: Centro de Estudos da Criança/ Universidade do Minho – Portugal, 1997.

READ RUSSIA. Ludmila Ulitskaya. 2023. On-line. Disponível em: https://readrussia.org/writers/writer/ludmila-ulitskaya. Acesso: mar-2023.

SARMENTO, M. Visibilidade social e estudo da infância. In: SARMENTO, M. J; VASCONCELLOS, V. M. R. de. (Orgs.). Infância (in)visível. Araraquara (SP): Junqueira & Marin, 2007.

ULÍTSKAIA, L. Meninas. Tradução de Irineu Franco Perpétuo. São Paulo: Editora 34, 2021.

ULÍTSKAIA, L. Russia: Nikita Velichko interviews Lyudmila Ulitskaya. Entrevistador: Nikita Velichko. São Petesburgo: SOUNDCLOUD, 2021. On-line. Entrevista concedida ao projeto European Archive of Voices. Disponível em: https://soundcloud.com/user-89088446-65314175/nikita-velichko-interviews-lyudmila-ulitskaya. Acesso: jul-2024.

VIGOTSKI, L. S. Psicologia, Educação e Desenvolvimento: escritos de L. S. Vigotski. Tradução de Zoia Prestes e Elizabeth Tunes. São Paulo: Expressão Popular, 2021.

Published

2025-08-04

How to Cite

Silus, A., & Lima, A. C. C. D. (2025). PERCEPTIONS OF CHILDHOOD AND SOCIETY IN THE WORK "GIRLS" BY LIUDMILA ULITSKAYA. REVISTA BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO, CULTURA E LINGUAGEM, 9(18), 248–268. https://doi.org/10.61389/rbecl.v9i18.9426