ALFABETIZAÇÃO DE ESTUDANTES COM DEFICIÊNCIA INTELECTUAL (DI) POR MEIO DE ATIVIDADES DE CONSCIÊNCIA FONOLÓGICA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.61389/rbecl.v9i19.9249

Keywords:

Literacy. Intellectual disability. Ponological awareness. Educational inclusion.

Abstract

This study analyzed the impact of pedagogical interventions focused on phonological awareness activities on the development of alphabetic writing in students with intellectual disabilities. Conducted in a public school in Sinop/MT with two students in the 7th grade of elementary school, the study used a qualitative approach and participant research. The interventions included diagnostic assessments and specific syllabic and phonemic segmentation activities, which were shown to make a significant contribution to these students' progress in reading and writing skills. The results highlight the importance of pedagogical practices adapted to the cognitive needs of this audience, promoting not only academic development, but also autonomy and social inclusion. The research found that the continuous use of phonological awareness activities can be an efficient tool in the literacy of students with intellectual disabilities, facilitating their active and equal participation in the school environment.

Author Biographies

Fabricia Lidiane Camilo Pedroso, Secretaria de Educação de Mato Grosso - SEDUC/MT

Mestre em Educação Inclusiva pela Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT, 2024). Professora Pedagoga da SEDUC/MT. Integrante do grupo de Pesquisa em Políticas Públicas, Inclusão, diversidade e Diferença (PPIDD). 

Ivone Jesus Alexandre , Universidade do Estado de Mato Grosso - UNEMAT

Doutora em Sociologia. Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR, 2019). Professora Adjunta na área de Metodologia de Ensino na Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT).  Programa de pós-graduação - Mestrado Profissional em Educação Inclusiva em Rede Nacional (PROFEI). Lider do Grupo de Pesquisa em Políticas Públicas, Inclusão, diversidade e Diferença (PPIDD). 

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Published

2025-10-21

How to Cite

Pedroso, F. L. C., & Alexandre , I. J. (2025). ALFABETIZAÇÃO DE ESTUDANTES COM DEFICIÊNCIA INTELECTUAL (DI) POR MEIO DE ATIVIDADES DE CONSCIÊNCIA FONOLÓGICA. REVISTA BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO, CULTURA E LINGUAGEM, 9(19), 65–87. https://doi.org/10.61389/rbecl.v9i19.9249