ALFABETIZAÇÃO DE ADULTOS
uma necessidade para a construção da cidadania
DOI:
https://doi.org/10.61389/rbecl.v9i18.9620Keywords:
Adult Literacy, Paulo Freire, CitizenshipAbstract
Adult literacy from Paulo Freire's perspective represents a historical milestone in education, standing out for its liberating and dialogical nature. Based on the principles of critical awareness and the appreciation of learners as protagonists of their own trajectories, this approach transcends the mere acquisition of technical reading and writing skills, promoting the ability to interpret and transform reality. Introduced in 1963, Freire's proposal is structured in five main stages, including the survey of the group's vocabulary and the creation of existential situations (FREIRE, 2018). For Freire (1987a), literacy is a political act that goes beyond teaching reading and writing, being an essential component of citizenship formation. In this context, education emerges as a means of constructing individual and collective identity, enabling learners to understand and critically transform society. This critical view contrasts with the concept of "banking education," which, according to Freire, reduces learners to passive recipients of information (FREIRE, 1987a). This review article explores the theoretical foundations and pedagogical practices of adult literacy according to Freire, highlighting its contributions to building a more democratic and participatory society.
References
FARIAS, Alessandra Fonseca; PEBONI, Fabio. A importância dos conceitos freirianos para a compreensão de sua proposta de alfabetização de adultos. In: V Seminário de Formação Docente – Intersecção entre universidade e escola – “Paulo Freire: contribuições para a educação pública. 2021. Disponível em: https://bit.ly/3XRTJYI. Acesso em: 26 maio 2022.
FREIRE, Paulo. Papel da educação na humanização. Série. Artigos, 1967.
FREIRE, Paulo. Acção cultural para a libertação e outros escritos. Lisboa: Moraes Editores, 1977.
FREIRE, Paulo. Conscientização: teoria e prática da libertação: uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. São Paulo: Cortez & Moraes, 1979.
FREIRE, Paulo. A educação como prática da liberdade. Século XXI, 1982.
FREIRE, Paulo. A alfabetização como elemento de formação da cidadania. Obra de Paulo Freire; Série Eventos, 1987a.
FREIRE, Paulo. Alfabetização como Elemento de Formação da Cidadania. In: Acervo Paulo Freire, 1987c. Disponível em: https://bit.ly/3wowhq4. Acesso em: 26 maio 2022.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1987b.
FREIRE, Paulo. Paulo Freire: ‘nós podemos reinventar o mundo’. Obra de Paulo Freire; Série Entrevistas, 1993.
FREIRE, Paulo. Cartas a Cristina. São Paulo/Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1994.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a Pedagogia do Oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 1997a.
FREIRE, Paulo. Educação “bancária” e educação libertadora. In: PATTO, Maria Helena Souza. Introdução à psicologia escolar. São Paulo: Casa do Psicólogo, 1997b. p. 56-390.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: Editora UNESP, 2000. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-32832001000100016
FREIRE, Paulo. Política e educação: ensaios. 5. ed. São Paulo, Cortez, 2001.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia. 25. ed. São Paulo/Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2002.
FREIRE, Paulo e outros. A importância do ato de ler. S.l., 2003.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2008.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 40. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2009.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 64a ed. São Paulo/Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2011.
FREIRE, Paulo, 1921-1997. Pedagogia do oprimido. 54. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013.
FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação? Rio de Janeiro: Paz & Terra, 2014.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 2015.
FREIRE, Paulo. Conscientização. São Paulo: Cortez, 2018.
FREIRE, Paulo. Alfabetização: leitura do mundo, leitura da palavra. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 2021.
FREIRE, Paulo; MACEDO, Donaldo. Alfabetização: leitura do mundo, leitura da palavra. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015. DOI: https://doi.org/10.1590/CC0101-32622015723767
GADOTTI, Moacir. Por uma política nacional de Educação Popular de Jovens e Adultos. São Paulo: Moderna, Fundação Santiliana, 2014.
LIMA, Licínio C. Cidadania e educação: adaptação ao mercado competitivo ou participação na democratização da democracia? Educação, Sociedade & Culturas, n. 23, 2005, 71-9. Disponível em: https://bit.ly/3wpxrBM. Acesso em: 22 nov 2022.
LIMA, Licínio C. Educação permanente e de jovens e adultos: crise e transformação. São Paulo: Intermeios, 2020.
LIMA, Venício A. de. Paulo Freire: a prática da liberdade, para além da alfabetização. São Paulo: Fundação Perseu Abramo, 2021.
LIMA, Venício A. de. Cultura do silêncio e democracia no Brasil: ensaios em defesa da liberdade de expressão (1980-2015). Editora UnB, 2015. DOI: https://doi.org/10.7476/9788523013394
MOLL, Jaqueline. Alfabetização de adultos: desafios à razão e ao encantamento. In: MOLL, Jaqueline (org.). Educação de jovens e adultos. Porto Alegre: Mediação, p. 9-18, 2004.
MOLL, Jaqueline. Políticas de educação de jovens e adultos no Brasil-desafios da contemporaneidade. In: MOLL, Jaqueline (org.). Pesquisando e gestando outra escola: desafios contemporâneos. Rio grande do Sul: Unisinos, 2001.
MOLL, Jaqueline. Alfabetização de adultos: desafios à razão e ao encantamento. In: MOLL, Jaqueline (org.). Educação de jovens e adultos. 4. ed. Porto Alegre: Mediação, 2011. Cap. 1.p. 7-16.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
DECLARAÇÃO DE ORIGINALIDADE E EXCLUSIVIDADE E CESSÃO DE DIREITOS AUTORAIS
Declaro que o presente artigo é original e não foi submetido à publicação em qualquer outro periódico nacional ou internacional, quer seja em parte ou na íntegra. Declaro, ainda, que após publicado pela REVISTA BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO, CULTURA E LINGUAGEM, ele jamais será submetido a outro periódico. Também tenho ciência que a submissão dos originais à (REVISTA BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO, CULTURA E LINGUAGEM implica transferência dos direitos autorais da publicação digital. A não observância desse compromisso submeterá o infrator a sanções e penas previstas na Lei de Proteção de Direitos Autorais (nº 9610, de 19/02/98).
