UM OLHAR PARA O SÍTIO ARQUEOLÓGICO CG3 NA CIDADE DE CAMPO GRANDE – MS COMO RECURSO PEDAGÓGICO DE ENSINO

Visualizações: 473

Authors

DOI:

https://doi.org/10.61389/geofronter.v8.6978

Keywords:

ensino, paisagem, pré-história

Abstract

The associated geographic and archaeological science unveil the human relationships established in space encompassing environmental, social and symbolic conceptions. This paper seeks to understand the engendering of the production of space of the Archaeological Site CG3 in the city of Campo Grande - MS, from the analysis of the category landscape through a applied geographic proposition. The reflections presented are anchored in the geoecology of the landscape through research - action, study of the environment, active methodology and critical environmental education. The scientific method that guided the study was the hypothetical deductive with interaction of hermeneutic-dialectical analysis, building conjectures based on hypotheses allowing to incorporate interpretation of the meanings of the discourse of the subjects related to their social and historical context. The results indicate that the interdisciplinary and inclusive pedagogical practices, presented when executed, enhance the teaching process of reflective learning in understanding the geoecological components of the landscape at the archaeological site, the social, environmental, historical, cultural relations engendered by instigating the sense of belonging to the group identity participant, rethinking the relationships established with the environment. As a conclusion, we hope that the pedagogical resource presented can be useful and diversified methodological instruments in the teaching process in formal and non-formal education spaces, supporting reflections.

References

BERBEL, Neusi. As metodologias ativas e a promoção da autonomia dos estudantes. Semina: Ciências Sociais e Humanas, Londrina, v. 32, n. 1, p. 25-40, jan./jun. 2011. DOI: https://doi.org/10.5433/1679-0359.2011v32n1p25

BRAMBILLA, Lia Raquel Toledo Gasques. El pasado arqueológico en Mato Grosso do Sul – Brasil: Un análisis a través de la base de datos del MuArq – Museo de Arqueología de la UFMS, Universidad Autónoma de Barcelona – Tese doutoral - UAB, Barcelona – España, 2021.

BRUNO, Leonardo de Souza; Matos, Tiago Souza; Oliveira, Paulo Tarso Sanches de. Modelagem de bacias hidrográficas com o HEC-RAS. Campo Grande, MS: Ed. UFMS, 2021

CLAVAL, Paul. A Geografia Cultural. Florianópolis. Editora da UFSC. 2007.

COSGROVE, Denis. Em Direção a uma Geografia Cultural Radical: Problemas da Teoria. In: CORREA, Roberto Lobato; ROSENDAHL, Zeny (Org.). Introdução à Geografia Cultural. 2. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, p. 103 – 134, 2007.

DIAS, Adriana Schmidt. Novas Perguntas para um velho problema: escolhas tecnológicas como índices par o estudo de fronteiras e identidades sociais no registro arqueológico. Boletim do Museu Paraense Emílio Goeldi. Ciências Humanas, v. 2, p. 59-76, 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S1981-81222007000100005

ENGEL, Guido. Irineu. Pesquisa ação. Educar: Editora da UFPR, Curitiba, n. 16, p. 181-191. 2000. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.214

FAGUNDES, Marcelo. O conceito de paisagem em arqueologia: os lugares persistentes. HOLOS Environment (Online), v. 09, p. 135-149, 2009.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo, SP: Atlas, 2002.

FUNARI, Pedro Paulo. Arqueologia.2. ed., 1a reimpressão. São Paulo: Contexto, 2010.

HAESBAERT, Rogério. Da Desterritorialização à Multiterritorialidade. In: X Encontro de Geógrafos da América Latina, 2005, São Paulo. Anais do X Encontro de Geógrafos da América Latina, p. 6774-6792, 2005.

MARTINS, Gilson Rodolfo. Arqueologia do Planalto Maracaju /Campo Grande. 1. ed. Campo Grande: Editora da UFMS, 2003. v. 1. 255p.

MARTINS, Gilson Rodolfo. Sítios Arqueológicos da Região Revelam Indícios da Ocupação Humana. ARCA: Revista de Divulgação do Arquivo Histórico de Campo Grande/MS, n° 7, Arquivo Histórico Municipal, Campo Grande. 2000.

MASSEY, Doreen. Pelo Espaço: uma nova política da espacialidade. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, p.312, 2008,

OLIVEIRA, Maria Marly de. Metodologia interativa: um processo hermenêutico dialético. Interfaces Brasil/Canadá, Revista brasileira de estudos canadenses. Porto Alegre.V. 1, N. 1, 2001.

PONTUSCHKA, Nídia Nacib.; PAGANELLI, Tomoko Iyda; CACETE, Núria Hanglei. Para ensinar e aprender geografia. São Paulo: Cortez, 2007.

RODRIGUEZ, José Manuel Mateo. SILVA, Edson Vicente da. CAVALCANTE, Agostinho Paula Brito (Org.) Geoecologia das Paisagens: uma visão geossistêmica da análise ambiental. 5. Ed.Fortaleza: Edições UFC, 2017. 222 p.

SANTOS, Milton. A Natureza do Espaço: Técnica e Tempo, Razão e Emoção. 4. ed. 2. reimpressão. - São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2006.

SANTOS, Milton. A metamorfose do espaço habitado. São Paulo: Hucitec, 1988. 124p.

SOUZA, Reginaldo José. Paisagem e Socionatureza: olhares geográfico-filosóficos. Chapecó: Editora UFFS, 2018. DOI: https://doi.org/10.7476/9788564905986

Published

2022-07-15

How to Cite

Simões Galvão, R., & Socorro da Anunciação, V. (2022). UM OLHAR PARA O SÍTIO ARQUEOLÓGICO CG3 NA CIDADE DE CAMPO GRANDE – MS COMO RECURSO PEDAGÓGICO DE ENSINO. GEOFRONTER, 8. https://doi.org/10.61389/geofronter.v8.6978

Issue

Section

Artigos