RECURSOS TECNOLÓGICOS NA EDUCAÇÃO

UMA TRANSPOSIÇÃO SIGNIFICATIVA PARA O ENSINO DE GEOGRAFIA

Visualizações: 436

Authors

DOI:

https://doi.org/10.61389/geofronter.v9i1.7586

Keywords:

Tecnologia; mídia-educação; educomunicação; ensino de Geografia.

Abstract

This article aims to briefly discuss the incorporation of technological resources in education, as a tool to assist in the teaching-learning process, addressing the main historical events of use in Brazilian education; and possibilities for applying technological resources in the context of teaching geography. The research was methodologically based on a bibliographical review from the historical rescue of the theme presented (technological resources and teaching of geography), and a second moment of practical propositions of application of technology in the teaching of Geography from gamification, music and movies. Technology is a powerful tool that can improve the teaching and learning process, but it does not replace the importance of a good teacher or a safe and inclusive learning environment. It is critical that educators understand how to integrate technology effectively into their classes, choosing the right tools and understanding how to use them to maximize student learning.

References

ALVES, Lucineia. Educação a distância: conceitos e história no Brasil e no mundo. In.: Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância, São Paulo, v. 10, p. 83-92, 2011. DOI: https://doi.org/10.17143/rbaad.v10i0.235

BELLONI, M. L. Mídia-educação: contextos, histórias e interrogações. In: FANTIN, Mônica; RIVOLTELLA, Pier Cesare. (Orgs.). In.: Cultura digital e escola: pesquisa e formação de professores. Campinas, SP: Papirus, 2012. p. 31-56.

BÉVORT, Evelyne; BELLONI, Maria Luiza. Mídia-educação: conceitos, história e perspectivas. In.: Educação & Sociedade, v. 30, p. 1081-1102, 2009. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302009000400008

BORBA, Marcelo de Carvalho; CHIARI, Aparecida Santana De Souza. Diferentes usos de Tecnologias Digitais nas Licenciaturas em Matemática da UAB. In.: Nuances: estudos sobre educação, v. 25, n. 2, p. 127-147, 2014. DOI: https://doi.org/10.14572/nuances.v25i2.2829

CITELLI, Adilson Odair; DE OLIVEIRA SOARES, Ismar; DE LOPES, Maria Vassallo. Educomunicação: referências para uma construção metodológica. In.: Comunicação & Educação, v. 24, n. 2, p. 12-25, 2019. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v24i2p12-25

COSTA, Adilson Aparecido. Estudos sobre a teoria e a prática da educomunicação a partir da experiência da Escola Estadual Professora Avelina Palma Losso: a geografia no conteúdo do Informativo Avelina. 2013. 150 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Biociências de Rio Claro, 2013.

DA SILVA, Marinete Guimarães; DALLA NORA, Giseli. O Uso da Educomunicação no Ensino da Geografia em Tempos de Pandemia do Covid-19. In.: Anais do XXIX Seminário de Educação. SBC, 2021. p. 182-195.

DORIGONI, Gilza Maria Leite; SILVA, JC da. Mídia e Educação: o uso das novas tecnologias no espaço escolar. Santa Catarina. In.: UNIOESTE, p. 2-3, 2008.

FERNANDES, João Vitor Ferreira; OLIVEIRA, Carlos Daniel Rodrigues; ALVES, Carvalho de Rahyan. O Lúdico na Construção do Conhecimento Geográfico: Foco na Utilização de Jogos. In.: Revista Ciranda, v. 2, n. 1, p. 90-102, 2018.

MARTINS, Cibelle de et al. Dinâmica Pedagógica em Educação a Distância: Caracterizando Aspectos Metodológicos de uma Disciplina de Graduação da UAB. In.: Anais do Workshop Brasileiro de Informática na Educação. Porto Alegre: SBC. 2010.

MOREIRA, Tiago de Almeida. Ensino de geografia com o uso de filmes no Brasil. Revista do Departamento de Geografia, v. 23, p. 55-82, 2012. DOI: https://doi.org/10.7154/RDG.2012.0023.0003

PEREIRA, Maria de Fátima Rodrigues; MORAES, Raquel de Almeida; TERUYA, Teresa Kazuko. Educação a distância (EaD): reflexões críticas e práticas. Uberlândia: Navegando Publicações, 2017.

OLIVEIRA, Ana Jussara Aires de et al. O espaço rural representado nas músicas e sua contribuição para ensino de geografia nas escolas do campo. 98 f. (Trabalho de Conclusão de Curso) - Universidade Federal de Campina Grande, Instituto de Geociências, Paraíba, 2014.

OLIVEIRA, Josefa Kelly Cavalcante de; PIMENTEL, Fernando Silvio Cavalcante. Epistemologias da gamificação na educação: teorias de aprendizagem em evidência. In.: Revista da FAEEBA: Educação e Contemporaneidade, v. 29, n. 57, p. 236-250, 2020. DOI: https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2020.v29.n57.p236-250

OLIVEIRA, Ana Cristina Freire; SILVA, Sharlene Mougo. O uso de músicas como recurso metodológico para o ensino da geografia na educação básica. In.: Anais do 14° Encontro Nacional de Prática de Ensino de Geografia, p. 1787-1800, 2019.

PEREIRA, Suellen Silva. Reflexões sobre a Prática de Ensino e os Recursos adotados nas aulas de Geografia: A utilização de Músicas em sala de aula por professores do município de Campina Grande, PB. In.: Geosaberes: Revista de Estudos Geoeducacionais, v. 2, n. 4, p. 88-99, 2011.

PRETTO, Nelson de Luca, BONILLA, Maria Helena Silveira. Tecnologias e educações: um caminho em Aberto. In.: Em Aberto, v. 35, p. 141-163, 2022. DOI: https://doi.org/10.24109/2176-6673.emaberto.35i113.5085

SANTOS, Caio Carvalho; Carlos Daniel Rodrigues de; FERNANDES, João Vitor Fernandes; ALVES, Rahyan de Carvalho. Gameficação e metodologia ativa: O uso do Sim City Como ferramenta de aprendizagem no ensino da Geografia. In.: Encontro Internacional de Formação de Professores e Estágio Curricular Supervisionado. Uberlândia, 2019.

SOARES, Ismar De Oliveira. Educomunicação: um campo de mediações. In.: Comunicação & Educação, n. 19, p. 12-24, 2000. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v0i19p12-24

SEGENREICH, Stella Cecília Duarte. ProUni e UAB como estratégias de EAD na expansão do ensino superior. In.: Proposições, v. 20, p. 205-222, 2009. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-73072009000200013

SILVA, Josineide Alves. Cinema e educação: o uso de filmes na escola. In.: Revista Intersaberes, v. 9, n. 18, p. 361-373, 2014.

Published

2023-06-29

How to Cite

Vitor Ferreira Fernandes, J., Aparecida Santos, R., Santos Ferreira, R., & Carvalho Alves, R. de. (2023). RECURSOS TECNOLÓGICOS NA EDUCAÇÃO: UMA TRANSPOSIÇÃO SIGNIFICATIVA PARA O ENSINO DE GEOGRAFIA. GEOFRONTER, 9(1). https://doi.org/10.61389/geofronter.v9i1.7586

Issue

Section

Artigos

Most read articles by the same author(s)