EDUCAÇÃO AMBIENTAL, USO ESCOLAR DO SENSORIAMENTO REMOTO E GOOGLE EARTH: REFLEXÕES PARA ESTUDOS DO AMBIENTE

Visualizações: 177

Authors

DOI:

https://doi.org/10.61389/geofronter.v9i1.7604

Keywords:

Teaching, Technology, Environmental problems, Pedagogical pratices

Abstract

Abstract: This paper aims to reflect on Environmental Education and the use of geotechnologies, such as Remote Sensing and Google Earth, as a motto and tools for understanding and studying environmental problems in schools, having as a basic methodological subsidy, exploratory and descriptive objectives, and qualitative approach. The theoretical framework addresses authors who discuss Environmental Education from a critical perspective and the use of geotechnologies as a way of analyzing and recognizing changes in the landscape over time, and the environmental problems that are part of everyday life in societies. The article also brings an example of the use of visual interpretation keys of the landscape from satellite images or Google Earth mosaics, which can be used in an interdisciplinary way.

Keywords: Teaching. Technology. Environmental problems. Pedagogical practices.

References

ALMEIDA, R. D. de. PASSINI, E. Y. O espaço geográfico: ensino e representação. São Paulo:Contexto,1994.

BERTRAND, G. Paisagem e Geografia Física Global: esboço metodológico. Revista RA´EGA, Curitiba, n. 8, p. 141-152, 2004. Editora UFPR. Disponível em: http://revistas.ufpr.br/raega/article/download/3389/2718.-pdf.html. Acesso em 20 abr. 2023. DOI: https://doi.org/10.5380/raega.v8i0.3389

BERTRAND, C. BERTRAND, G. Uma Geografia transversal e de travessias: o meio ambiente através dos territórios e das temporalidades. Tradução Messias Modesto dos Passos. Maringá: Ed. Massoni, 2007.

BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais - PCN: Meio Ambiente e Saúde. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Fundamental. 3a. ed. Brasília, 2001.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular - BNCC. 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em 20 abr. 2023.

BRASIL. Resolução CNE/CP nº 2, de 15 de junho de 2012. Estabelece as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Ambiental. Disponível em: https://normativasconselhos.mec.gov.br/normativa/view/CNE_RES_CNECPN22012.pdf?query=CURRICULO. Acesso em 15 maio 2023.

BRASIL. Parecer CNE/CP nº 14, de 06 de junho de 2012. Estabelece as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Ambiental. Disponível em: https://normativasconselhos.mec.gov.br/normativa/view/CNE_PAR_CNECPN142012.pdf?query=Educacao%20Ambiental. Acesso em 15 maio 2023.

BRASIL. Lei Nº 9.795, de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a Educação Ambiental e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9795.htm. Acesso em 15 maio 2023.

CASTELLAR, S. A alfabetização em Geografia. Espaços da Escola, Ijuí, v. 10, n. 37, p.

-46, jul./set. 2000.

CAVALCANTI, L. de S. A geografia escolar e a cidade: ensaios sobre o ensino de geografia para a vida urbana cotidiana. Campinas: Papirus, 2012.

D‘ALGE, J. C. L. Cartografia para Geoprocessamento. In: Gilberto Câmara; Clodoveu Davis;Antônio Miguel Vieira Monteiro. (Org.). Introdução à Ciência da Geoinformação. : INPE /DPI, 2002.

FIGUEREDO, Divino. Conceitos Básicos de Sensoriamento Remoto. Brasília: Companhia Nacional de Abastecimento – CONAB, 2005.

FLORENZANO, Treresa G. Imagens de satélite para estudos ambientais. São Paulo: Oficina de textos, 2002.

FLORENZANO, T. G. Iniciação em sensoriamento remoto. São Paulo: Oficina de Textos, 2007.

FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

INPE. Instituto Nacional de Pesquisas Espaciai. Programa Educa SeRe III. Disponível em: http://www3.inpe.br/unidades/cep/atividadescep/educasere/index.htm. Acesso em 15 maio 2023.

LIMA, G. F. Formação e dinâmica do campo da Educação Ambiental no Brasil: emergência, identidades, desafios. 207f. Tese (Doutorado em Ciências Sociais). Universidade Estadual de Campinas, Departamento de Sociologia do Instituto de Filosofia e Ciências Humanas. Campinas (SP), 2005.

LIMA, M. J. G. S. de. A disciplina Educação Ambiental na Rede Municipal de Educação de Armação de Búzios (RJ): investigando a tensão disciplinaridade/integração na política curricular. 240f. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Federal do Rio de Janeiro, Faculdade de Educação. Rio de Janeiro (RJ), 2011.

LIMA, M. J. G. S. de. Educação Ambiental na Educação Básica. Vídeo (1:12’49’’). Publicado pelo canal CT Educação Ambiental. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=Ln4ELKC1tgs. Acesso em 15 maio 2023.

MARCATTO, C. Educação ambiental: conceitos e princípios. Belo Horizonte: FEAM, 2002.

MIRANDA, J. I. Sistemas de Informações geográficas e a web. In: MIRANDA, José I. Fundamentos de Sistemas de Informações Geográficas. 2. ed. Brasília: Embrapa, 2010, p.

-410.

NUNES, K. A. de C. As Geotecnologias no Ensino de Geografia: O uso do Google Earth nos processos de Ensino – Aprendizagens sobre a cidade. Goiânia,2019.

PASSOS, M. M. dos. A Raia divisória: geosistema, paisagem e eco-história. Maringá: EDUEM, 2006.

PASSOS, M. M. dos. A Conceituação da Paisagem. Formação, Presidente Prudente, n.7, 2000. p.131-141.

PASSINI, E. Y. Alfabetização Cartográfica e a aprendizagem de geografia. São Paulo: Cortez, 2012.

PONTUSCHKA, N. N. PAGANNELLI, T. I. CACETE, N. H. Para Ensinar e Aprender Geografia. São Paulo: Ed Cortez, 2007.

RODRIGUES, A. M. Produção e Consumo do e no Espaço - Problemática Ambiental Urbana. São Paulo: Hucitec, 1998.

RODRIGUEZ, J. M. M. SILVA, E. V. da. CAVALCANTI, A. P. B. Geoecologia das paisagens: uma visão geossistêmica da análise ambiental. 5 ed. Fortaleza: Edições UFC, 2017.

SANTOS, M. Por uma outra globalização: do pensamento único à consciência universal. 10. ed. Rio de Janeiro: Record, 2003.

SANTOS, M. A Natureza do Espaço: Técnica e Tempo, Razão e Emoção, 4. ed. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2008.

TUAN, Y. F. Espaço e Lugar: a perspectiva da experiência; Tradução Lívia Oliveira –Londrina: Eduel, 2015.

Published

2023-07-03

How to Cite

Novais Pires Koga, A. P., & Bonifácio , C. E. (2023). EDUCAÇÃO AMBIENTAL, USO ESCOLAR DO SENSORIAMENTO REMOTO E GOOGLE EARTH: REFLEXÕES PARA ESTUDOS DO AMBIENTE. GEOFRONTER, 9(1). https://doi.org/10.61389/geofronter.v9i1.7604

Issue

Section

Dossiê - Meio Ambiente e Educação Ambiental