ABOUT WRITING IN GEOGRAPHY OR WHAT I WOULD LIKE TO SAY TO STUDENTS WHO ACCUMULATE LEFTOVERS AND EXCESSES

Visualizações: 141

Authors

DOI:

https://doi.org/10.61389/geofronter.v10.8506

Keywords:

Academic Writing, Geographic Research, Diaries, Daily

Abstract

I invite the reader to reflect and contribute to the debate on academic writing. To this end, a theoretical path was developed based on a narrative review of some works by researchers, writers and poets. Regarding the arguments defended, I willingly used some verbs as geographies and at the same time as metaphors: play, rehearse, cut, navigate, review, among others. Some personal experiences were described as possible paths, starting points and/or new beginnings for those seeking acceptance/recognition. Finally, I express my wish for one writing that, above all, is lived, felt, touched and touching.

Author Biography

Victor Dantas Siqueira Pequeno, Federal University of Santa Maria

Master's student in Geography at the Graduate Program in Geography at the Federal University of Santa Maria (UFSM). Degree in Geography from the State University of Mato Grosso do Sul (UEMS) with a sandwich period at the Facultad de Geografía at the Universidad de La Habana. Member of the Research Group on Technology, Territory and Networks (GTTER) - UEMS/CNPq and researcher at the Laboratory of Urban Spatialities - LabEU.

References

ABREU, Edson. Notas sobre a escrita científica e a literatura. Ensaios de Geografia, v. 10, n. 21, p. 43-57, 2023. Disponível em: https://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/article/view/57673. Acesso em: 10 out. 2023. DOI: https://doi.org/10.22409/eg.v10i21.57673

BENTO, Berenice. Necrobiopoder: Quem pode habitar o Estado-nação? Cadernos Pagu, n. 53, p. 1-16, 2018. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/article/view/8653413. Acesso em: 12 mai. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/18094449201800530005

EVARISTO, Conceição. A escrevivência e seus subtextos. In: DUARTE, Constância Lima; NUNES, Isabella Rosado. Escrevivência: a escrita de nós - reflexões sobre a obra de Conceição Evaristo. Rio de Janeiro: Mina Comunicação e Arte, p. 27-45, 2020.

FOUCAULT, Michel. Microfísica do Poder. Tradução: Roberto Machado. 3 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4 ed. São Paulo: Atlas, 2002.

LARROSA, Jorge. O ensaio e a escrita acadêmica. Educação & Realidade, v. 28, n. 2, p. 101-115, 2003. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/25643. Acesso em: 10 set. 2023.

MASSEY, Doreen. Pelo Espaço: Uma nova política da espacialidade. Tradução: Hilda Pareto Maciel e Rogério Haesbaert. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2008.

ORWELL, George. Por que escrevo. Tradução: Claudio Marcondes. São Paulo: Penguin-Companhia das Letras, 2021.

QUEIROZ FILHO, Antonio Carlos. Corporema - por uma Geografia Bailarina. Vitória: Antonio Carlos Queiroz Filho, 2018. v. 1. 378p.

QUEIROZ FILHO, Antonio Carlos. Uma carta para mainha: sobre (minha) vida acadêmica - poéticas do desaprender e suas exclamações, interrogações e reticências. In: OLIVEIRA, Aldo Gonçalves de.; GIORDANI, Ana; QUEIROZ FILHO, Antonio Carlos; TONETTO, Élida Pasini. (Orgs.). Linguagens do desaprender, gestos intensivos e política dos afetos. Porto Alegre: Evangraf, 2022, p. 51-82.

SANTOS, Anderson Felipe Leite dos; SOBRINHO, Raimundo da Paz. O estágio supervisionado em Geografia no Ensino Remoto: como estagiar em tempo de pandemia e isolamento social. Revista Tamoios, v. 19, n. 2, p. 242-264, 2023. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/tamoios/article/view/67508. Acesso em: 20 ago. 2023. DOI: https://doi.org/10.12957/tamoios.2023.67508

SANTOS, Ivaneide Silva.; FERREIRA, Carlos Lima. Estágio supervisionado em Geografia em forma de oficinas pedagógicas: reinventando as práticas em tempos de pandemia da Covid-19. Geografia Ensino & Pesquisa, v. 27, p. 1-24, 2023. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/geografia/article/view/71176. Acesso em: 10 set. 2023. DOI: https://doi.org/10.5902/2236499471176

SCHATZ, Patricia Volk; SILVA, Rafaela; CHAVES, Ana Paula Nunes. As diferentes linguagens no estágio curricular supervisionado em Geografia durante o período pandêmico. Geografia Ensino & Pesquisa, v. 26, p. 1-23, 2022. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/geografia/article/view/67272. Acesso em: 10 set. 2023. DOI: https://doi.org/10.5902/2236499467272

SILVA, Gilcileide Rodrigues da; ALMEIDA, Adriana Valença.; MARQUES, Ana Luzia Barros Andrade. Estágio supervisionado em geografia: reflexões e experiências no contexto da pandemia da covid-19. Revista Ensino de Geografia (Recife), v. 5, n. 3, 2022. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/ensinodegeografia/article/view/20-41/0. Acesso em: 30 ago. 2023. DOI: https://doi.org/10.51359/2594-9616.2022.253129

SILVA, Jocerlan Leite da; BURITI, Maria Marta dos Santos. Reflexões sobre a formação docente no contexto do estágio supervisionado em geografia em um momento pandêmico. Revista Ensino de Geografia (Recife), v. 5, n. 3, 2022. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/ensinodegeografia/article/view/140-156. Acesso em: 30 ago. 2023. DOI: https://doi.org/10.51359/2594-9616.2022.254550

ZANELLA, Andréa Vieira. Perguntar, registrar, escrever: Inquietações metodológicas. Porto Alegre: Editora Sulina; UFRGS Editora, 2013.

Published

2024-07-30

How to Cite

Dantas Siqueira Pequeno, V. (2024). ABOUT WRITING IN GEOGRAPHY OR WHAT I WOULD LIKE TO SAY TO STUDENTS WHO ACCUMULATE LEFTOVERS AND EXCESSES. GEOFRONTER, 10, e8506. https://doi.org/10.61389/geofronter.v10.8506

Issue

Section

Artigos

Most read articles by the same author(s)