Proposal for a Didactic Sequence for the Use of PhET in Hydrodynamics: Enhancing High School Physics Education
Exploring Concepts of Flow, Pressure, and Energy in Fluids Through Simulations
DOI:
https://doi.org/10.61389/rbecl.v9i18.9408Keywords:
Hydrodynamics, Science, Didactic Sequence, Simulations, PhETAbstract
This study proposes a didactic sequence for teaching hydrodynamics in the first year of high school, using PhET Colorado simulators and aligned with the São Paulo state curriculum. The approach integrates interactive simulations to explore fundamental concepts such as flow, pressure, and fluid energy. One of the main motivations for this proposal is the high dropout rate in Physics, particularly in complex topics like hydrodynamics, which lack specific teaching materials in the state curriculum. The didactic sequence planned with PhET aims to facilitate understanding, encourage active learning, and increase student engagement. Although designed for full-time schools, it can be adapted to regular education, considering time constraints and complementary strategies for meaningful learning.
References
AUSUBEL, David Paul. Educational psychology: a cognitive view. New York: Holt, Rinehart and Winston, 1963.
FOX, R. W.; McDONALD, A. T.; PRITCHARD, P. J. Introdução à Mecânica dos Fluidos. 7ª ed. Rio de Janeiro: LTC, 2010.
GRANGER, Robert A. Fluid Mechanics. 3rd ed. New York: McGraw-Hill, 2014
LEMOV, Doug. Aula Nota 10: 49 técnicas para ser um professor campeão. Rio de Janeiro: Fundação Lemann, 2012.
MUNSON, Bruce R.; YOUNG, Donald F.; OKIISHI, Theodore H. Fundamentos da Mecânica dos Fluidos. 6. ed. São Paulo: LTC, 2014.
PHET INTERACTIVE SIMULATIONS. Fluid Pressure and Flow [online]. Boulder: University of Colorado, 2015. Disponível em: https://phet.colorado.edu/en/simulation/fluids. Acesso em: 11 mar. 2025
WHITE, Frank M. Mecânica dos Fluidos. 7. ed. São Paulo: McGraw-Hill, 2016.
YOUNG, H. D.; FREEDMAN, R. A. University Physics with Modern Physics. 13th ed. Pearson, 2013.
ZABALA, Antoni. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artmed, 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
DECLARAÇÃO DE ORIGINALIDADE E EXCLUSIVIDADE E CESSÃO DE DIREITOS AUTORAIS
Declaro que o presente artigo é original e não foi submetido à publicação em qualquer outro periódico nacional ou internacional, quer seja em parte ou na íntegra. Declaro, ainda, que após publicado pela REVISTA BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO, CULTURA E LINGUAGEM, ele jamais será submetido a outro periódico. Também tenho ciência que a submissão dos originais à (REVISTA BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO, CULTURA E LINGUAGEM implica transferência dos direitos autorais da publicação digital. A não observância desse compromisso submeterá o infrator a sanções e penas previstas na Lei de Proteção de Direitos Autorais (nº 9610, de 19/02/98).
