Irony and humor in contemporary children's narratives

revisiting gender stereotypes

Visualizações: 610

Authors

DOI:

https://doi.org/10.61389/revell.v1i34.7110

Keywords:

female character, irony, culture, gender roles

Abstract

This paper aims to analyze irony and humor as ways of questioning the female character representation in contemporary children's narratives Até as Princesas soltam pum, by Ilam Brenam (2008) and A revolta das princesas, by Céline Lamour-Crouchet (2013). These stories are analyzed as examples of children's narratives that redefine the classic ideal of princess and gender stereotypes, questioning them and even mocking them. There is, therefore, a process patriarchal discourse deconstruction and its ideological reduplications of gender roles that must be incorporated by national literature, including children's literature. The colonial discourse, based on phallocentric culture, defined a stereotype of the ideal woman that can and should be questioned by art, as a cultures product. Thus, irony and humor are mobilized as strategies to touch children, but also as narrative tools that can lead children to question the social roles that surround them, awakening their critical sense, subverting situations already known and offering different reading perspectives.

Author Biography

Valdinei José Arboleya, Universidade Estadual do Oeste do Paraná

Mestre em Letras - Linguagem e Sociedade pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná – Brasil. Doutorando em Letras - Linguagem e Sociedade na Universidade Estadual do Oeste do Paraná – Brasil. ORCID iD: https://orcid.org/0000-0003-0721-9702. E-mail: vjarboleya@hotmail.com

References

ALTHUSSER, Louis. Ideologia e aparelhos ideológicos do Estado. Lisboa: Presença, 1980.

BERGSON, Henri. O riso. Trad. Nathanael C. Caixeiro. 2. ed. Rio de Janeiro: Zahar,1983.

BRENMAN, Ilan. Até as princesas soltam pum. São Paulo: Brinque-Book, 2008.

COLOMER, Teresa. Andar entre livros: a leitura literária na escola. Trad. Laura Sandroni. São Paulo: Global, 2007.

DARNTON, Robert. O grande massacre de gatos e outros episódios da história cultural francesa. Graal: Rio de Janeiro, 1981.

DUARTE, Lélia Parreira. Ironia e humor na literatura. Belo Horizonte: Editora PUC Minas; São Paulo: Alameda, 2006.

DUBY, Georges. Damas do século XII: a lembrança das ancestrais. Trad. Maria Lúcia Machado. São Paulo: Companhia das Letras, 1997.

HÉRITIER, Françoise. Masculino Feminino II: dissolver a hierarquia. Lisboa: Instituto Piaget, 2002.

HUTCHEON, Linda. Teoria e política da ironia. Trad. Julio Jeha. Belo Horizonte: Editora da

UFMG, 2000.

HUTCHEON, Linda. Uma teoria da paródia: ensinamento das formas de arte do século XX. Lisboa: Edições 70, 1989.

JUNG, Carl Gustav. Os arquétipos e o inconsciente coletivo. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2012.

JUNG, Carl Gustav. O homem e seus símbolos. 3. ed. Trad. Maria Lúcia Pinho. Rio de Janeiro: HarperCollins Brasil, 2016

LAMOUR-CROUCHET, Céline. A revolta das princesas. Trad. Clara Colotto. Campinas- SP: Saber e Ler, 2013.

PEREIRA, Marcos Emanoel. Psicologia social dos estereótipos. São Paulo: E.P.U., 2002.

PROPP, Vladimir. As raízes históricas do conto maravilhoso. Trad. Rosemary C. Abílio,

Paulo Bezerra. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2002.

RICOEUR, Paul. Interpretação e ideologia. Rio de Janeiro: F. Alves, 1990.

ROCHA-COUTINHO, Maria Lúcia. Tecendo por trás dos panos: a mulher brasileira nas relações familiares. Rio de Janeiro: Rocco, 1994.

SILVA, Vera Maria Tistzmann. Leitura literária outras leituras: impasses e alternativas no trabalho do professor: Belo Horizonte: RHJ, 2009.

SPIVAK, Gayatri C. Pode o subalterno falar? Trad. Sandra Regina G. Almeida; Marcos Pereira Feitosa e André Pereira Feitosa. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2010

ZILBERMAN, Regina; MAGALHÃES, Ligia Cademartori. Literatura infantil: autoritarismo e emancipação. São Paulo: Ática, 1984.

Published

2023-04-12

How to Cite

ARBOLEYA, Valdinei José. Irony and humor in contemporary children’s narratives: revisiting gender stereotypes. REVELL - UEMS JOURNAL OF LITERARY STUDIES, [S. l.], v. 1, n. 34, p. 104–123, 2023. DOI: 10.61389/revell.v1i34.7110. Disponível em: https://periodicosonline.uems.br/index.php/REV/article/view/7110. Acesso em: 22 jul. 2024.