"Working with Scraps"

Gambito as a form of political aesthetics in the work of Vadim Sidúr

Visualizações: 499

Authors

DOI:

https://doi.org/10.61389/revell.v1i34.7157

Keywords:

Grob-Art, Vadim Sidúr, Political Aesthetics, Remains, Gambito

Abstract

Born in Dniepropietrovsk, Ukraine, Vadim Sidur graduated from Moscow's art school under the Soviet regime. In this officialist space dominated by the aesthetics of socialist realism, the sculptor chose to work with leftovers, unserviceable materials: aluminum, iron, and twisted and rusted metals. In short, the garbage. From this, in this essay we read the Soviet's work through the notion of gambito: through the scraps of industrialization Sidur produces badly assembled aesthetic objects, elements that have lost their use and exchange value are transformed (assembled) into "paraphernalia" loaded with politics.

Author Biography

Ian Anderson Maximiano Costa, UFMG

Mestre em Estudos Literários pela Universidade Federal de Minas – Brasil. Doutorando em Estudos Literários na Universidade Federal de Minas – Brasil. ORCID iD: https://orcid.org/0000-0002-5592-4345. E-mail: iananderson14@hotmail.com.

References

AGAMBEN, Giorgio. O que resta de Auschwitz. Trad. Selvino J. Assmann. São Paulo: Boitempo, 2008.

BENJAMIN, Walter. “Experiência e pobreza”. In: _____. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura (Obras escolhidas v.1). Trad Sérgio Paulo Rouanet. 8 ed. Revista. São Paulo: Brasiliense, 2012

BUCK-MORSS, Susan. Mundo de sonho e catástrofe: o desaparecimento da utopia de massas na União Soviética e nos Estados Unidos. Trad. Ana Luiza Andrade; Rodrigo Lopes de Barros, Ana Carolina Cernicchiaro. Florianópolis: Editora da UFSC, 2018.

CESARE, Donatella di. Terror e Modernidade. Trad. André Cotta. Belo Horizonte: Âyine, 2019.

CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: artes de fazer. Trad. Ephraim Ferreira Alves. Petrópolis, RJ: Vozes, 1994.

GAGNEBIN, Jeane Marie. “Apresentação”. In: AGAMBEN, Giorgio. O que resta de Auschwitz. Trad. Selvino J. Assmann. São Paulo: Boitempo, 2008.

HOBSBAWM, Eric. Era dos Extremos: o breve século XX (1914-1991). Trad. Marcos Santarrita. São Paulo: Companhia das Letras, 1995.

SELIGMANN-SILVA, Márcio (Org). História, memória, literatura: o testemunho na Era das Catástrofes. Campinas, SP: Editora Unicamp, 2003.

LAGNADO, Lisette. “O malabarista e a gambiarra”. Revista Trópico. 2007. Disponível em: http://p.php.uol.com.br/tropico/html/textos/1693,1.shl. Acesso em: 26 maio. 2022.

LEVI, Primo. É isto um homem?. Trad. Luigi Del Re. Rio de Janeiro: Rocco, 1988.

LEVI, Primo.. Os afogados e os sobreviventes. Trad. Luiz Sérgio Henriques. 3 ed. São Paulo/Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2016.

MILLER, Daniel. Trecos, troços e coisas: estudos antropológicos sobre a cultura material. Trad. Renato Aguiar. Rio de Janeiro: Zahar, 2013.

OROZA, Ernesto. Desobediencia tecnológica: de la revolución al revolico. Ernesto Oroza (blog), jun. 2012. Disponível em: http://www.ernestooroza.com/desobediencia-tecnologica-de-la-revolucion-al-revolico. Acesso em: 26 maio. 2022.

TAVARES, Gonçalo M. A máquina de Joseph Walser. São Paulo: Companhia das Letras, 2010.

Published

2023-04-12

How to Cite

MAXIMIANO COSTA, Ian Anderson. "Working with Scraps": Gambito as a form of political aesthetics in the work of Vadim Sidúr . REVELL - UEMS JOURNAL OF LITERARY STUDIES, [S. l.], v. 1, n. 34, p. 490–513, 2023. DOI: 10.61389/revell.v1i34.7157. Disponível em: https://periodicosonline.uems.br/index.php/REV/article/view/7157. Acesso em: 3 jul. 2024.