From the trottoir to the poet's boudoir

outbreak of senses and corporal cartographies in transit about Néstor Perlongher

Visualizações: 537

Authors

DOI:

https://doi.org/10.61389/revell.v1i34.7172

Keywords:

Argentine Literature, Poetry, Military Dictatorship, Néstor Perlongher

Abstract

The present article aims to discuss elements present in the poetic production of the Argentine writer Néstor Osvaldo Perlongher, focusing specifically on the works Hule (1989) and El chorreo de las iluminaciones (1992). We are interested in considering the formal composition of the texts, derived from the neobarrosa aesthetics and carried out by the poet in his literary production, as well as political and social issues embodied in the author's style. Furthermore, the influence of the order of biographical aspects that had an impact on the development of his writing will be considered, given his participation as the founder of the Frente de Liberación Homosexual Argentina (F.L.H) and his involuntary exile experienced during Argentine's last dictatorial regime at the end of the 1970s.

 

Author Biography

Debora Duarte dos Santos, Universidade Estadual de Santa Cruz

Doutora em Letras (Língua Espanhola e Literatura. Espanhola e Hispano-Americana) pela Universidade de São Paulo – Brasil. Professora Assistente da Universidade Estadual de Santa Cruz – Brasil. ORCID iD: https://orcid.org/0000-0002-2982-6055. E-mail: debora_duartesan@yahoo.com.br.

References

ARRATIA, Alejandra. “Palabras chorreantes: éxtasis y creación poética en Néstor Perlongher”. In. Revista Forma, v. 3, primavera 2011. Disponível em: https://www.upf.edu/forma/_pdf/vol03/forma_vol03_09leon.pdf. Acesso em julho de 2022.

BOUSOÑO, Carlos. Teoría de la expresión poética. 4ª ed. Madrid: Gredos, 1966.

CANGI, Adrián. “Nueve meses en París: presentación”. In.: Hispamérica, ano 28, nº 84, diciembre 1999, pp. 51–52. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/20540156?seq=1#metadata_info_tab_contents. Acesso em julho de 2022.

CANGI, Adrián. Insumisión y subjetividad en la obra ensayístico poética de Néstor Perlongher: Interferencias entre Brasil y Argentina en los años 80. Tese (Doutorado em Letras). Universidade de São Paulo, Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, São Paulo, 2000a.

CANGI, Adrián. “Una poética bastarda”. Tsé Tsé, n. 7/8. Buenos Aires, 2000b.

CANGI, Adrián. “Contos, crônicas, algunas verdades e uma diatribe”. In.: PERLONGHER, Néstor. Evita vive e outras prosas. São Paulo: Iluminuras, 2001, pp. 9–19.

CANGI, Adrián. “Poder decir sin descifrar”. In. La Habana Elegante – Dossier “Cosa de locas: homenaje a Néstor Perlongher, nº 53, primavera – verano, 2013. Disponível em: http://www.habanaelegante.com/Spring_Summer_2013/March_2013.html. Acesso em julho de 2022.

COHEN, Jean. Estrutura da linguagem poética. Trad. de Álvaro Lorencini e Anne Arnichand. São Paulo: Cultrix, Ed. da Universidade de São Paulo, 1974.

CUSSEN, Felipe. “Éxtasis líquido: Néstor Perlongher y la poesía visionaria en Latinoamérica”. In. Revista de Crítica Literaria Latinoamericana, ano 38, nº. 76, (2012), pp. 173–190. Disponível em: https://as.tufts.edu/romancestudies/rcll/pdfs/76/173-190-Cussen.pdf. Acesso em julho de 2022.

FRY, Peter. “Prefácio”. In.: PERLONGHER, Néstor. O Negócio do Michê – a prostituição viril em São Paulo. São Paulo: Brasiliense, 1987.

GARCÍA HELDER, Daniel. “El neobarroco en la Argentina”. In.: Diario de Poesía, nº. 4, otoño de 1987, pp. 25–25.

KAMENSZAIN, Tamara. “El escudo de la muerte: de Lamborghini a Perlongher”. Argentina/ Río de La Plata: Culturas 7, 1988, pp. 115–120.

KAMENSZAIN, Tamara. “Epílogo: El canto del cisne de Néstor Perlongher”. In. CANGI, Adrián; SIGANEVICH, Paula. Lúmpenes peregrinaciones: ensayos sobre Néstor Perlongher. Rosario: Beatriz Viterbo Editora, 1996.

KAMENSZAIN, Tamara. “Bordado y costura del texto”. In.: Historias de amor (y otros ensayos sobre poesía). Buenos Aires: Paidós, 2000. pp. 207–211.

KAMENSZAIN, Tamara. “La que por un cisne”. In.: Boletim de Pesquisa do Núcleo de Estudos Literários & Culturais (NELIC), v. 6, nº 8/9 – Poesia: passagens e impasses, 2006. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/nelic/issue/view/249. Acesso em julho de 2022.

PANESI, Jorge. “Cosa de locas: las lenguas de Néstor Perlongher”. In. La Habana Elegante – Dossier “Cosa de locas'': homenaje a Néstor Perlongher, nº 53, primavera, verano, 2013. Disponível em: http://www.habanaelegante.com/Spring_Summer_2013/March_2013.html. Acesso em julho de 2022.

PERLONGHER, Néstor. “Disciplinar os poros e as paixões”. In.: Lua nova: Revista de cultura e política, vol. 2, nº 3, São Paulo, dezembro de 1985. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S0102-64451985000400007. Acesso em julho de 2022.

PERLONGHER, Néstor. O Negócio do Michê – a prostituição viril. São Paulo: Brasiliense, 1987a.

PERLONGHER, Néstor. O que é AIDS. São Paulo: Brasiliense, 1987b.

PERLONGHER, Néstor. El fantasma del SIDA. Buenos Aires: Ed. Puntosur, 1988.

PERLONGHER, Néstor. “Nueve meses en París”. In.: Hispamérica, ano 28, nº 84, diciembre 1999, pp. 53–57. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/20540156?seq=1#metadata_info_tab_contents. Acesso em julho de 2022.

PERLONGHER, Néstor. Caribe transplatino: Poesia neobarroca cubana e rioplatense. Trad. Josely Vianna Baptista. São Paulo: Iluminuras, 1991.

PERLONGHER, Néstor. La prostitución masculina. Buenos Aires: Ediciones de la Urraca, 1993. Disponível em: https://pt.scribd.com/doc/16661912/Perlongher-Nestor-La-Prostitucion-Masculina. Acesso em agosto de 2022.

PERLONGHER, Néstor. “Territórios marginais”. In: MAGALHÃES, Maria Cristina Rios (Org.). Na sombra da cidade. São Paulo: Editora Escuta, 1995, pp. 81–116.

PERLONGHER, Néstor. Poemas completos (1980–1992). Buenos Aires: Seix Barral, 1997a.

PERLONGHER, Néstor. Prosa plebeya: ensayos (1980–1992). Argentina, Buenos Aires: Ediciones Colihue SRL, 1997b.

PERLONGHER, Néstor. Evita vive e outras prosas. São Paulo: Iluminuras, 2001.

PERLONGHER, Néstor. Homenaje a Néstor Perlongher. In. Cuadernos de Recienvenido, nº 18, 2002, São Paulo: Humanitas /FFLCH/ USP.

PERLONGHER, Néstor. Papeles insumisos. Buenos Aires: Santiago Arcos, 2004.

PESSANHA, Juliano Garcia. Testemunho transiente. São Paulo: Cosac Naify, 2015.

PIZARNIK, Alejandra. “Piedra Fundamental” (1971). In.: Obras completas – poesía completa y prosa selecta (1936–1972). Buenos Aires: Corregidor, 1994.

SILVA, Domingos Carvalho da. Uma teoria do poema. 2a ed. rev. e ampliada. Rio de Janeiro: Editora Civilização Brasileira, 1989.

SONTAG, Susan. “Notes on ‘Camp’”, 1964. Disponível em: https://faculty.georgetown.edu/irvinem/theory/Sontag-NotesOnCamp-1964.html. Acesso em setembro de 2022.

SONTAG, Susan. Doença como metáfora, AIDS e suas metáforas. Trad. Paulo Henriques Britto e Rubens Figueiredo. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.

Published

2023-04-12

How to Cite

DUARTE DOS SANTOS, Debora. From the trottoir to the poet’s boudoir: outbreak of senses and corporal cartographies in transit about Néstor Perlongher. REVELL - UEMS JOURNAL OF LITERARY STUDIES, [S. l.], v. 1, n. 34, p. 176–199, 2023. DOI: 10.61389/revell.v1i34.7172. Disponível em: https://periodicosonline.uems.br/index.php/REV/article/view/7172. Acesso em: 22 jul. 2024.