Experience, narrative and testimonial

notes on Barracoon, by Zora N. Hurston, and Lose Your Mother, by Saidiya Hartman

Visualizações: 29

Authors

DOI:

https://doi.org/10.61389/revell.v3i36.7483

Keywords:

Experience, Narrative, Testimonial, Fiction, History

Abstract

Considering Barracoon – the story of the last black cargo, by Zora N. Hurston (2018 [1931]), and  Lose your mother – a journey along the Atlantic slave route, by Saidiya V. Hartman, I discuss the relationship between experience, narrative and testimonial – concepts present in the Literary Studies and in the ones focused on the historical knowledge. As a hypothesis, I argue that those works testify an impasse of two moments of the testimonial turn in the historical knowledge between the 20th and the 21st centuries in the context of the debate on the distinction of what is fictional and what is non-fictional and the questioning of the validity of a “universal history”. While, in Hurston, there is a tensioning between the constitution of a non-Western voice and the search for an inclusion in that exclusionary Western tradition, in Hartman, the starting point is the non-belonging and the narrator’s belief in her incapacity of understanding the world (of hers). As theoretical references, I highlight Seligmann-Silva’s work on the testimonials (2005) and the concept of history according to Benjamin (2020). I conclude stressing the female testimonial perspective in the constitution of a new space of images that, in its turn, asks the reader an active attitude both in the reading practice and in the political agency.  

Author Biography

Vitor Soster, Universidade Estadual de Campinas

Mestre em Letras (Estudos Linguísticos e Literários em Inglês) pela Universidade de São Paulo – Brasil. Doutorando em Teoria e História Literária na Universidade Estadual de Campinas – Brasil. Bolsista FAPESP. ORCID iD: https://orcid.org/0000-0001-6000-8061. E-mail: sosterv@gmail.com

References

BENJAMIN, Walter. O surrealismo: o último instantâneo da inteligência europeia [1929]. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. Trad. Sérgio Paulo Rouanet. São Paulo, Brasiliense, 1987, p. 21-35.

BENJAMIN, Walter. Sobre alguns temas em Baudelaire. In: Obras Escolhidas, vol. 3, São Paulo: Brasileira, 1995 [1939], p. 103-149.

BENJAMIN, Walter. Sobre o conceito de História. MÜLLER, Adalberto; SELIGMANN-SILVA, Márcio (Org. e Trad.). São Paulo: Alameda, 2020.

DIOUF, Sylviane A. Cudjo Lewis. Encyclopedia of Alabama. 2009. Disponível em: <http://encyclopediaofalabama.org/article/h-1403>. Acessado em: 21/06/2022.

FUKS, Julián. A era da pós-ficção: notas sobre a insuficiência da fabulação no romance contemporâneo. In: DUNKER, Cristian (Org.). Ética e pós-verdade. Porto Alegre: Dublinense, 2017, p. 67-86.

HARTMAN, Saidiya. Lose your mother: a journey along the Atlantic slave route. New York: Farrar, Straus and Giroux, 2007.

HARTMAN, Saidiya. Perder a mãe: uma jornada pela rota atlântica da escravidão. Trad. José Luiz Pereira da Costa. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2021.

HURSTON, Zora Neale. Barracoon: the story of the last black cargo. Harper Collins, 2018.

HURSTON, Zora Neale. Olualê Kossola: as palavras do último negro escravizado. Trad. Bhuvi Libanio. Rio de Janeiro: Record, 2021.

KRISE, Thomas W. Cudjo. The historical encyclopedia of world slavery: Volume I – A-K. RODRIGUEZ, Junius P. (Org.). Santa Barbara: ABC-CLIO, 1997, p. 203.

MERRIAM-WEBSTER. Merriam-Webster’s Unabridged Dictionary. Disponível em: . Acessado em: 28/03/2022.

SAID, Edward. Introduction. Orientalism. New York: Vintage Books, 1978, p. 1-30.

SELIGMANN-SILVA, Márcio. Testemunho e a política da memória: o tempo depois das catástrofes. Proj. História, São Paulo, (30), p. 71-98, jun. 2005. Disponível em: < https://revistas.pucsp.br/index.php/revph/article/view/2255>.

SELIGMANN-SILVA, Márcio. Filosofia da técnica: arte como conquista de um novo campo de ação lúdico (Spielraum) em Benjamin e Flusser. Artefilosofia. nº 26, julho de 2019a, p. 52-85. Disponível em: < https://periodicos.ufop.br/raf/article/view/1909>.

SELIGMANN-SILVA, Márcio. Decolonial, Des-Outrização: imaginando uma política pós-nacional e instituidora de novas subjetividades. 21ª Bienal de Arte Contemporânea Sesc_VideoBrasil: Comunidades Imaginadas: Leituras. São Paulo, Sesc: Associação Cultural VideoBrasil, 2019b, p. 20-44. Disponível em: < https://artebrasileiros.com.br/opiniao/decolonial-des-outrizacao-imaginando-uma-politica-pos-nacional-e-instituidora-de-novas-subjetividades-2a-parte/>.

Published

2024-07-10

How to Cite

SOSTER, Vitor. Experience, narrative and testimonial: notes on Barracoon, by Zora N. Hurston, and Lose Your Mother, by Saidiya Hartman. REVELL - UEMS JOURNAL OF LITERARY STUDIES, [S. l.], v. 3, n. 36, p. 217–239, 2024. DOI: 10.61389/revell.v3i36.7483. Disponível em: https://periodicosonline.uems.br/index.php/REV/article/view/7483. Acesso em: 18 jul. 2024.