Sobre mímesis e trabalho doméstico

Suíte Tóquio, de Giovana Madalosso

Visualizações: 645

Authors

DOI:

https://doi.org/10.61389/revell.v1i34.7487

Keywords:

Mímeses, Housekeeper, Suíte Tóquio, Giovana Madalosso

Abstract

The purpose of the article will be to analyze the literary representation of the character Maju, Ana's nanny who shares the role with Fernanda, in Suíte Tóquio, by Giovana Madalosso (2020). In view of a certain originality in the work, due to the fact that the protagonist is a commonly secondary character, it will be examined which mimesis fits the work of Madalosso (2020), the traditional one, from Aristotle’s Poetics, “[...] que a literatura imitava o mundo [...]” (COMPAGNON, 2012, p.124), which “[...] did not have an exteriority and only made a pastiche of literature.” (COMPAGNON, 2012, p.124) or the interpretation of Compagnon (2012), that ““[...] a mimèsis não era passiva, mas ativa [...] a mimèsis constituía uma aprendizagem” (COMPAGNON, 2012, p.124). In addition, it will be discussed how the maid gains voice in the narrative from the analysis of the narrator, based on the concept of Jaime Ginzburg (2012), described in the article O narrador na literatura brasileira contemporânea. Finally, the socio-historical influence of Maju as a woman, nanny and poor in her novel will be discussed, based on the writing of Juliana Teixeira (2021) in Trabalho doméstico.

Author Biographies

Giovanna Stael de Abreu dos Santos, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Mestranda em Estudos de Linguagens na Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. ORCID iD: https://orcid.org/0000-0001-8652-1672. E-mail: vanastael@gmail.com.

Andre Rezende Benatti, Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul

Doutor em Letras Neolatinas pela Universidade Federal do Rio de Janeiro – Brasil. Professor Adjunto da Universidade Estdaual de Mato Grosso do Sul – Brasil. Membro do GT Relações Literárias Interamericanas da ANPOLL – Brasil. ORCID iD: https://orcid.org/0000-0001-8909-8347. E-mail: andrebenatti@uems.br

References

ARISTÓTELES. A poéica cláasica/ Aristóteles, Horácio, Longimo. 20ª reimpressão. São Paulo: 2021.

COMPAGNON, Antoine. O demônio da teoria: literatura e senso comum. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2012.

FRIEDMAN, Norman. O ponto de vista na ficção: o desenvolvimento de um conceito crítico. Tradução Fábio Fonseca de Melo. Revista USP, São Paulo, n. 53, p.166-182, mar./maio 2002.

GINZBURG, Jaime. O narrador na literatura brasileira contemporânea. Tintas. Quaderni di letterature iberiche e iberoamericane, v.2 (2012), pp. 199-221. Disponível em: http://riviste.unimi.it/index.php/tintas. Acesso em 25 nov. 2022.

MADALOSSO, Giovana. Suíte Tóquio. Iª ed. São Paulo: Todavia, 2020.

RANCIÈRE, Jacques. As margens da ficção. Tradução de Fernando Scheibe. São Paulo: Editora 34, 2021.

TEIXEIRA, Juliana Cristina. Trabalho doméstico. São Paulo: Sueli Carneiro: Jandaíra, 2021.

Published

2023-04-12

How to Cite

STAEL DE ABREU DOS SANTOS, Giovanna; BENATTI, Andre Rezende. Sobre mímesis e trabalho doméstico: Suíte Tóquio, de Giovana Madalosso. REVELL - UEMS JOURNAL OF LITERARY STUDIES, [S. l.], v. 1, n. 34, p. 514–525, 2023. DOI: 10.61389/revell.v1i34.7487. Disponível em: https://periodicosonline.uems.br/index.php/REV/article/view/7487. Acesso em: 22 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>