Bakhtinian literary polyphony

a reading of José Saramago's Cain

Visualizações: 98

Authors

DOI:

https://doi.org/10.61389/revell.v3i36.8232

Keywords:

Polyphony, Monology, Saramago, Cain, Bakhtin

Abstract

This article aims to read Cain, José Saramago's last novel, in the light of Mikhail Bakhtin's theoretical writings on polyphony. Furthermore, it aims to discuss the polyphonic characteristic often attributed to the Portuguese author, which goes against the definitions postulated by the Russian theorist. In order to expose this problematic, some authors besides Bakhtin himself will be used, such as Lucas Maciel and Paulo Bezerra, who contribute to a better understanding of Bakhtinian concept of polyphony that, in its origin, is strictly literary and directed to the analysis of Dostoevsky's aesthetic specificities. Thus, based on what is postulated by Bakhtin, it is argued that Cain, due to its formal characteristics, is organized as a monologic novel and not polyphonic, given the aesthetic determinations of José Saramago.

Author Biography

Frederico Dias Rosa Alves Teixeira, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais

Mestre em Letras pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais – Brasil. Doutorando em Letras na Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais – Brasil. Bolsista CAPES – Brasil. ORCID iD: E-mail: fred.dias@live.com

References

AGUILERA, Fernando G. As Palavras da Saramago. São Paulo: Companhia das Letras, 2010.

BAKHTIN, Mikhail. Estética da Criação Verbal. [1979] Trad. Paulo Bezerra 4. ed. São Paulo: Martins fontes, 2006.

BAKHTIN, Mikhail. Problemas da poética de Dostoiévski. Rio de Janeiro: Forense universitária, 2018.

BASTOS, H. Dialética – Por quê? Pra quê? In BASTOS, H.; ARAÚJO, A. (orgs.) Teoria e prática da crítica literária dialética. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2011.

BEZERRA, Paulo. Prefácio In BAKHTIN, Mikhail. Problemas da poética de Dostoiévski, Rio de Janeiro Editora Forense Universitária, 2018, 5ª ed.

BOOTH, Wayne C. The Rhetoric of Fiction. Chicago/London: The University of Chicago Press, 1983.

DOSTOIÉVSKI, Fiódor. Gente Pobre. São Paulo: Editora 34, 2009a.

DOSTOIÉVSKI, Fiódor. Memórias do Subsolo. São Paulo: Editora 34, 2009b.

ECO, Umberto. Seis passeios pelo bosque da ficção. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

MACIEL, Lucas V. C. Diferenças entre dialogismo e polifonia. Revista de Estudos da Linguagem, Belo Horizonte, v. 24, n. 2, p. 580-601, 2016.

SARAMAGO, José. Caim. São Paulo: Companhia das Letras, 2017.

SARAMAGO, José. Da estátua à pedra. Belém: UFPA; Lisboa: Fundação José Saramago, 2013.

SARAMAGO, José. Entrevista de José Saramago a José Carlos Vasconcelos. Revista Visão, Lisboa, 16 de janeiro de 2003

SARAMAGO, José. O Ano da Morte de Ricardo Reis. 2. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2016.

Published

2024-07-10

How to Cite

TEIXEIRA, Frederico Dias Rosa Alves. Bakhtinian literary polyphony: a reading of José Saramago’s Cain. REVELL - UEMS JOURNAL OF LITERARY STUDIES, [S. l.], v. 3, n. 36, p. 122–144, 2024. DOI: 10.61389/revell.v3i36.8232. Disponível em: https://periodicosonline.uems.br/index.php/REV/article/view/8232. Acesso em: 24 nov. 2024.