The inhuman's labyrinth

a space of stripped corpus

Visualizações: 691

Authors

DOI:

https://doi.org/10.61389/revell.v1i34.7067

Keywords:

Dictatorship, Latin America, Contemporary Narrative, Memory

Abstract

This brief critical narrative was structured to establish a comparative analysis between the film O labyrinth of the faun, by Guilherme Del Toro, and the narrative Space Invaders, by Nona Fernández, from different points of perception about female bodies crossed out by States. Authoritarian. In this critical path, he came across a discursive logic that reveals that both Francoist Spain and Pinochet's dictatorial Chile are the result of the same system of oppression: the colonial matrix of Modernity's power. In addition, it was also discovered that such a matrix of power uses in its project of colonization of knowledge certain aesthetic genres, such as science fiction, against which “local” stories resist.

Author Biography

Danielle Ferreira Costa, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão

Doutora em Letras pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul – Brasil. Professora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão – Brasil. ORCID iD: https://orcid.org/0000-0003-2990-7274. E-mail: danielle.costa@ifma.edu.br.

References

BICUDO, Hélio. Segurança nacional ou submissão. Rio de Janeiro: Paz e Terra. 1984.

EL LABERINTO DEL FAUNO. Direção: Guilherme Del Toro. Produção de Guilherme Del Toro. Espanha, México: Estudios Picasso, Tequila Gang y Esperanto Filmoj, 2006.

DUSSEL, Enrique. Filosofías del Sur: descolonización y transmodernidad. México: Akal, 2015.

FERNÁNDEZ, Nona. Space Invaders. Tradução de Silvia Massimini Feliz. Belo Horizonte: Moinhos, 2021.

JULLIER, Laurent e MARIE, Michel. Lendo as imagens do cinema. Tradução de Magda Lopes. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2009.

KOTHE, Flávio R. A alegoria. São Paulo: Editora Ática, 1986.

MIGNOLO, Walter D. Histórias locais / projetos globais: colonialidade, saberes subalternos e pensamento liminar. Tradução de Solange Ribeiro de Oliveira. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2020.

OLIVEIRA, Fátima Regis de. Ficção científica: uma narrativa da subjetividade homem- máquina. Trabalho apresentado no Núcleo de Tecnologias da Informação e da Comunicação, XXVI Congresso Anual em Ciência da Comunicação, Belo Horizonte/MG, 02 a 06 de setembro de 2003.

PASCUAL, Alejandra Leonor. Terrorismo de Estado - a Argentina de 1976 A 1983. Orientador: Christian Caubet. 1997. 197 f. Tese (Doutorado em Direito) Programa de Pós-graduação em Direito - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 1997.

PINOS, Jaime. Epílogo: Aprender a despertar. In.: FERNÁNDEZ, Nona. Space Invaders. Tercera edición. Santiago: Alquimia Ediciones, 2018.

RAVETTI, Graciela. Narrativas Performáticas. In: RAVETTI, Graciela; ARBEX, Márcia (org.). Performance, Exílio, Fronteiras: Errâncias Territoriais e Textuais. Belo Horizonte: Departamento de Letras Românicas. Faculdade de Letras/UFMG: Poslit, 2002.

SABBADINI, Andrea. O labirinto do Fauno. JORNAL de PSICANÁLISE, v. 47, n.87, p. 287-294, 2014. Disponível em http://pepsic.bvsalud.org/pdf/jp/v47n87/v47n87a19.pdf. Acesso em: 10/09/2020.

Published

2023-04-12

How to Cite

COSTA, Danielle Ferreira. The inhuman’s labyrinth: a space of stripped corpus. REVELL - UEMS JOURNAL OF LITERARY STUDIES, [S. l.], v. 1, n. 34, p. 346–372, 2023. DOI: 10.61389/revell.v1i34.7067. Disponível em: https://periodicosonline.uems.br/index.php/REV/article/view/7067. Acesso em: 22 jul. 2024.