Life in ruin
: the marginalized condition of the subject in Luiz Ruffato's "An unreal story"
Visualizações: 550DOI:
https://doi.org/10.61389/revell.v1i34.7171Keywords:
Contemporary Literature, Realism, Uprooting, Luiz RuffatoAbstract
The goal of the present study is to analyze one of the micronarratives present in Flores artificiais [Artificial Flowers] (2014) by Luiz Ruffato called “Uma história inverossímil” ["An Unreal Story"]. It intends to reflect on how the aspects of its construction mirror issues of society and the impacts of the tragic events of modernity on the subject's identity. These are represented by the figure of the character Robert William Clarke (nicknamed Bobby), who, despite of being unconnected with the historical episodes, was still achieved by them. He had been the target of marginalization and exclusion for having to go through a process of uprooting and, as a consequence, face countless traumatic experiences that transformed his entire identity. The contemporaneity urges writers to renew their literary forms in order to portray social issues, aesthetically incorporating reality into the work and situating it as a transforming force. Ruffato, attentive to the urgencies of the contemporary context, works with the author's fictionalization and with the overlapping of points of view, by giving space to Bobby, victim of the hardships of war and displacement, to contribute to the testimony of what the 20th century was and its implications. In this sense, it continues the literary legacies of realism, highlighting new ways of evoking reality more than just for the "effect of the real", but through procedures that blur the boundaries between reality and fictionality. The proposed discussion is based on the studies of Schøllhammer (2009; 2016); Santos (2001); and Rancière (2021), among others.
References
AUERBACH, Erich, Mimesis: A representação da realidade na literatura ocidental. São Paulo, Editora Perspectiva, 1971.
BOSI, Alfredo. A escrita e os excluídos. In: Literatura e resistência. São Paulo: Companhia das Letras, 2002, p. 257-269.
CANCLINI, Néstor Garcia. Diferentes, desiguais e desconectados. Rio de Janeiro: Editora da UFRJ, 2009.
OLIVEIRA, Paulo Cesar Silva de. Errantes, diferentes, desiguais: em torno de Os emigrantes, de WG Sebald. Soletras, n. 38, p. 363-388, 2019. Disponível:https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/soletras/article/view/43215 Acessado em 02/08/2022.
LISPECTOR, Clarice. Pertencer. In: A descoberta do mundo. Rio de Janeiro: Rocco, 1999, p. 110-111.
MOTTA, Luiz Gonzaga. Por que estudar as narrativas. In: Análise crítica da narrativa. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2013, p.27-62.
PELLEGRINI, Tânia. A refração do realismo em Luiz Ruffato: um inferno permanente. Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea, p. 01-14, 2020. Disponível:https://www.scielo.br/j/elbc/a/jmkShR5XBzsLzSSRKhxhTFw/abstract/?lang=pt Acessado em 04/08/2022.
RANCIÈRE, Jacques. As margens da ficção. São Paulo: Editora 34, 2021.
RUFFATO, Luiz. Até aqui tudo bem. Editora olho de vidro, 2018. Disponível: https://edicoesolhodevidro.com.br/ate-aqui-tudo-bem/ Acessado em 01/08/2022.
RUFATTO, Luiz. Luiz Ruffato mescla realidade e ficção em seu novo livro. [Entrevista concedida a] Ubiratan Brasil. São Paulo: O Estado de S. Paulo. 14 de jun. 2014.
RUFFATO, Luiz. Flores artificiais. São Paulo: Companhia das Letras, 2014.
RUFFATO, Luiz. Eles eram muitos cavalos. São Paulo: Companhia das Letras, 2013.
RUFFATO, Luiz. Inferno provisório. São Paulo: Companhia das Letras, 2016.
RUFFATO, Luiz. Estive em Lisboa e lembrei de você. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.
SANTOS, Milton. Por uma outra globalização: do pensamento único à consciência universal. Rio de janeiro: Editora Record, 2001.
SCHØLLHAMMER, Karl Eric. Ficção brasileira contemporânea. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2009.
SCHØLLHAMMER, Karl Erik. Um mundo de papel–reflexões sobre o realismo de Luiz Ruffato. Alea: Estudos Neolatinos, v. 18, p. 232-242, 2016. Disponível:https://www.scielo.br/j/alea/a/CPhSpTpttVkgGy439s9qLXt/abstract/?lang=pt Acessado em 02/08/2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 REVELL - REVISTA DE ESTUDOS LITERÁRIOS DA UEMS
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
DECLARAÇÃO DE ORIGINALIDADE E EXCLUSIVIDADE E CESSÃO DE DIREITOS AUTORAIS
Declaro que o presente artigo é original e não foi submetido à publicação em qualquer outro periódico nacional ou internacional, quer seja em parte ou na íntegra. Declaro, ainda, que após publicado pela REVELL, ele jamais será submetido a outro periódico. Também tenho ciência que a submissão dos originais à REVELL - Revista de Estudos Literários da UEMS implica transferência dos direitos autorais da publicação digital. A não observância desse compromisso submeterá o infrator a sanções e penas previstas na Lei de Proteção de Direitos Autorais (nº 9610, de 19/02/98).