From marginality to protagonism

representations of women in fantastic literature in an analysis of the tale “A nevrose da cor”, by Júlia Lopes de Almeida

Visualizações: 629

Authors

DOI:

https://doi.org/10.61389/revell.v1i34.7176

Keywords:

Júlia Lopes de Almeida, A nevrose da cor, female protagonism, Marvelous

Abstract

This study aims to analyze the representations of the feminine in the tale "A nevrose da cor", written by Júlia Lopes de Almeida, from a feminist criticism point of view and based on the Marvelous in Literature, in order to emphasizethe the ways in which women are constructed, in this literary modality, from two perspectives: the perspective of the canonical fantastic, by male authorship, which places the female on the sidelines, as an object; and the perspective of the fantastic by female authorship, in which the woman figures as the protagonist. As theoretical contribution, considerations by Tzvetan Todorov (1981), Irène Bessière (2012), Francisco Vicente de Paula Júnior (2011), Elaine Showalter (1994) and Cecil Jeanine Albert Zinani (2010) will be used. The androcentric discourse, which postulates the inferiority of the second sex, echoes in canonical literature, especially in fantastic literature, representing women as an object, subaltern muse or personification of evil, associating them with witches, demons and evil beings. In the fantastic written by women, as in Almeida's tale, whose central character is Issira, the female takes a protagonist position, having a voice and expressing her confrontations with men and with herself.

Author Biographies

Morgana Carniel, Universidade de Caxias do Sul

Mestranda em Letras e Cultura na Universidade de Caxias do Sul – Brasil. Bolsista CAPES – Brasil. ORCID iD: https://orcid.org/0000-0003-4927-8145. E-mail: mcarniel5@ucs.br.

Cristina Loff Knapp, Universidade de Caxias do Sul

Doutora em Letras pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul – Brasil. Professora Adjunta da Universidade de Caxias do Sul – Brasil. ORCID iD: https://orcid.org/0000-0002-1593-8734. E-mail: clknapp@ucs.br.

References

ALMEIDA, Júlia Lopes de. A nevrose da cor. In: ALMEIDA, Júlia Lopes. Ânsia eterna. Brasília: Senado Federal, 2019. p. 139-145.

ALMEIDA, Margarida Lopes de. Biografia de dona Júlia. In: ALMEIDA, Júlia Lopes de. O funil do diabo. Org. e intr. de Zahidé Lupinacci Muzart. Florianópolis: Mulheres, 2015.

BESSIÈRE, Irène. O relato fantástico: forma mista do caso e da adivinha. Revista FronteiraZ, São Paulo, n. 9, dezembro de 2012. P. 305-319.

CHEVALIER, Jean; GHEERBRANDT, Alan. Dicionário de símbolos: mitos, sonhos, costumes, gestos, formas, figuras, cores, números. Tradução de Vera da Costa e Silva, Raul de Sá Barbosa, Ângela Melim, Lúcia Melim. 15. ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 2009.

CHIAMPI, Irlemar. O realismo maravilhoso. São Paulo: Perspectiva, 2012.

DIAS, Ana Paula Pereira. A representação feminina em Ânsia Eterna, de Júlia Lopes de Almeida. 2020. 173f. Dissertação (Mestrado em Letras) – Universidade Federal do Tocantins, Programa de Pós-Graduação em Letras, Porto Nacional, 2016. Disponível em: http://hdl.handle.net/11612/2056. Acesso em: 14 ago.2022

FURTADO, Filipe. A construção do fantástico na narrativa. Lisboa: Horizonte, 1980.

GARCÍA, Flavio. O “insólito” na narrativa ficcional: a questão e os conceitos na teoria dos gêneros literários. In: GARCÍA, Flavio (Org.). A banalização do insólito: questões de gênero literário. Rio de Janeiro: Dialogarts, 2007.

HANCIAU, Núbia. Migração da feiticeira para a América: da História à Literatura. In: PORTO, Maria Bernardete (Org.). Identidades em trânsito. Niterói: EdUFF/ABECAN, 2004.

LEMOS, Cleide. Apresentação. In: ALMEIDA, Júlia Lopes de. Ânsia eterna. Brasília: Senado Federal, 2019. (Col. Escritoras do Brasil)

PAULA JÚNIOR, Francisco Vicente de. O fantástico feminino nos contos de três escritoras brasileiras. 2011. 217 f. Tese (Doutorado em Letras) – Universidade Federal da Paraíba. João Pessoa, 2011. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/6188?locale=pt_BR. Acesso em: 10 Jun. 2022.

ROAS, Davi. A ameaça do fantástico: aproximações teóricas. Tradução de Julián Fuks. São Paulo: Editora da Universidade Unesp, 2014.

SHARPE, Peggy. Júlia Lopes de Almeida. In: MUZART, Zahidé Lupinacci. Escritoras brasileiras do século XIX. Florianópolis: Mulheres; Santa Cruz do Sul: Edunisc, 2004. p. 188-238

SCHMIDT, R. T. Repensando a cultura, a literatura e o espaço da autoria eminina. In: NAVARRO, M. H. (org). Rompendo o silêncio: gênero e literatura na América Latina. Porto Alegre: UFRGS, 1995.

SHOWALTER, Elaine. A crítica feminista no território selvagem. Trad. Deise Amaral. In: HOLLANDA, Heloísa Buarque de (Org.). Tendências e impasses: o feminismo como crítica da cultura. Rio de Janeiro: Rocco, 1994.

TELLES, Norma. Escritoras, escritas, escrituras. In: PRIORE, Mary Del (Org.). História das mulheres no Brasil. São Paulo: Contexto, 1997.

TODOROV, Tzvetan. Introdução à Literatura Fantástica. São Paulo: Perspectiva, 1981.

ZINANI, Cecil Jeanine Albert. História da literatura: questões contemporâneas. Caxias do Sul, RS: EDUCS, 2010. 199 p.

Published

2023-04-12

How to Cite

CARNIEL, Morgana; LOFF KNAPP, Cristina. From marginality to protagonism: representations of women in fantastic literature in an analysis of the tale “A nevrose da cor”, by Júlia Lopes de Almeida. REVELL - UEMS JOURNAL OF LITERARY STUDIES, [S. l.], v. 1, n. 34, p. 150–175, 2023. DOI: 10.61389/revell.v1i34.7176. Disponível em: https://periodicosonline.uems.br/index.php/REV/article/view/7176. Acesso em: 22 jul. 2024.