A fragmentação existencial da mulher mexicana no conto “Tina Reyez”, de Amparo Dávila

Visualizações: 400

Authors

DOI:

https://doi.org/10.61389/revell.v2i32.7182

Keywords:

conto, narrativa de mulher, literatura mexicana do século XX, estudos de gênero

Abstract

In Brazil, the work of short-story writer Amparo Dávila (1928-2020) belongs to a gap in the study of literature made by women of the 20th century, since the mexican author has no translation to the portuguese language. In order to expand the literary corpus of studies about the narratives of women from the last century, this article will analyze the short story “Tina Reyez”, published in Música Concreta (1964). In dealing with the taboos surrounding the erotic awakening and sensual perceptions of the “ordinary woman” Tina Reyez, Amparo outlines the patriarchal moralities imposed on the tale's protagonist. Based on a qualitative and exploratory methodology, this article will reflect on the social value imposed on women who lived during the second half of the 20th century, according to the theoretical contribution of Luce Irigaray (2017) and Simone de Beauvoir (2009), as well as on the weight of mexican patriarchal morality on the character's context of existence, according to the article “¿Cómo ser sin límites? Semiotic analysis of the story ‘Tina Reyez’, by Amparo Dávila” (2019), by Socorro García Bojórquez and María Edith Araoz Robles.

Author Biographies

Mariana Borda, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Graduated in Letters - Portuguese at the the Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2019) and currently a master's student in Theory, Criticism and Comparatism at the Universidade Federal do Rio Grande do Sul. During graduation, she participated in scientific initiation research on the production of peripheral women in contemporary brazilian literature. As a master's student, she investigates the literary production of women according to the different expressions and ambivalences of being a woman.

Cinara Antunes Ferreira, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Doutora em Letras pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul – Brasil. Realizou estágio pós-doutoral em Teoria Literária na Universidade Federal do Rio de Janeiro – Brasil. Professora Adjunta da Universidade Federal do Rio Grande do Sul – Brasil. ORCID iD: https://orcid.org/0000-0002-2520-5622. E-mail: cinara.pavani@ufrgs.br.

References

BEAUVOIR, Simone de. O segundo sexo. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2009.

BOJÓRQUEZ, Socorro G; ROBLES, Maria Edith A. ¿Cómo ser sin límites? Análisis semiótico del cuento Tina Reyes de Amparo Dávila. La Ventana, Guadalajara, vol. 51, p.85-110, jan.-jun. 2019. Disponível em: http://old.scielo.br/pdf/fractal/v30n2/1984-0292-fractal-30-02-166.pdf>. Acesso em: 20 jun. 2022.

DÁVILA, Amparo. Cuentos reunidos. Cidade do México: Fondo de Cultura Económica, 2021.

DÁVILA, Amparo. Música concreta. Cidade do México: Fondo de Cultura Económica, 2002.

FOUCAULT, Michel. A história da sexualidade 1 - A vontade de saber. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz&Terra, 2021.

IRIGARAY, Luce. Este sexo que não é só um sexo. São Paulo: Editora Senac, 2017.

SOUZA, Danuza E de; KOSOVSKI, Giselle F. Mulheres e Espelhos: a Devastação e o irrepresentável no corpo feminino. Fractal: Revista de Psicologia, v. 30, n. 2, p. 166-172, mai-ago. 2018. Disponível em: < http://old.scielo.br/pdf/fractal/v30n2/1984-0292-fractal-30-02-166.pdf>. Acesso em: 20 jun. 2022.

WOOLF, Virginia. Profissões para mulheres e outros artigos feministas. Porto Alegre: L&PM, 2012.

Published

2022-12-14

How to Cite

BORDA, Mariana; FERREIRA, Cinara Antunes. A fragmentação existencial da mulher mexicana no conto “Tina Reyez”, de Amparo Dávila. REVELL - UEMS JOURNAL OF LITERARY STUDIES, [S. l.], v. 2, n. 32, p. 164–180, 2022. DOI: 10.61389/revell.v2i32.7182. Disponível em: https://periodicosonline.uems.br/index.php/REV/article/view/7182. Acesso em: 22 jul. 2024.