Pio Vargas, collective being
a “quasi-body” in Anatomia do gesto
Visualizações: 745DOI:
https://doi.org/10.61389/revell.v1i34.7318Keywords:
Modern poetry, Brazilian poetry, Goiás poetryAbstract
The objective of this work is to carry out an analysis of the work Anatomia do gesto (1989, by the iporaense poet Pio Vargas (1964-1991). Vargas' critical fortune is almost entirely reduced to impressionist comments, marked by psychologism relative to the meteoric and tragic aspects of his life. With this, this work sought to carry out an analysis of the metapoetic relations between body and verse in the constitution of Anatomia do Gesture, materialized in the idea of “corpoquase”, present in the work. In this sense, the work was divided into three parts. Initially, the absence of extensive works on the poet is discussed, with emphasis on the predominance of impressionist comments. Next, we seek to locate Vargas' work in the tradition of modern poetry, specifically, the poetic production that began in the 1980s. poems. Finally, the analysis of Anatomia do gesto is carried out, seeking to understand the effects of the “bodyquase” materialized in the poems. As a theoretical contribution, among other works, Hugo Friedrich (1978), Octávio Paz (2014) and Marcos Siscar (2010).
References
BERARDINELLI, Alfonso. Da poesia à prosa São Paulo: Cosac & Naify, 2007.
BRAZ, Valdivino. O gesto que vivifica. In: VARGAS, Pio. Poesia Completa. Goiânia: R & F Editora, 2014.
CANDIDO, Antonio. Na sala de aula. 5. ed. São Paulo: Ática, 1995.
CHEVALIER, Jean; GHEERBRANT, Alain. Dicionário de símbolos. Tradução Vera da Costa e Silva et al. 34. ed. rev. e aum. Rio de Janeiro: J. Olympio, 2020.
FRIEDRICH, Hugo. Estrutura da lírica moderna. São Paulo: Livraria Duas Cidades, 1978.
LUIZ, Ademir. Pio Vargas: um beat no Olimpo. In: VARGAS, Pio. Poesia Completa. Goiânia: R & F Editora, 2014.
MELO, Samuel Carlos. O desertor dos desertores: Silva Alvarenga e o poema herói-cômico no século XVIII. 2019. 150p. Tese (Doutorado) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo.
MELO, Samuel Carlos. O pajé e o mênstruo: poemas narrativos obscenos de Bernardo Guimarães. 2012. 107p. Dissertação (Mestrado) – Mestrado em Letras, Câmpus de Três Lagoas, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul.
PAZ, Octávio. O arco e a lira. 2. ed. São Paulo: Cosac Naify, 2014.
SISCAR, Marcos. Poesia e crise. Campinas: Editora Unicamp, 2010.
VARGAS, Pio. Poesia Completa. Goiânia: R & F Editora, 2014.
ZARVOS, Clarissa F. Gesto-Poema: imagens tensionadas por corpos discordantes. Coxim, MS: In: Revista Rascunhos Culturais, jan./jun. 2015. v.6. p. 271-287.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 REVELL - REVISTA DE ESTUDOS LITERÁRIOS DA UEMS
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
DECLARAÇÃO DE ORIGINALIDADE E EXCLUSIVIDADE E CESSÃO DE DIREITOS AUTORAIS
Declaro que o presente artigo é original e não foi submetido à publicação em qualquer outro periódico nacional ou internacional, quer seja em parte ou na íntegra. Declaro, ainda, que após publicado pela REVELL, ele jamais será submetido a outro periódico. Também tenho ciência que a submissão dos originais à REVELL - Revista de Estudos Literários da UEMS implica transferência dos direitos autorais da publicação digital. A não observância desse compromisso submeterá o infrator a sanções e penas previstas na Lei de Proteção de Direitos Autorais (nº 9610, de 19/02/98).