Pio Vargas, collective being

a “quasi-body” in Anatomia do gesto

Visualizações: 745

Authors

DOI:

https://doi.org/10.61389/revell.v1i34.7318

Keywords:

Modern poetry, Brazilian poetry, Goiás poetry

Abstract

The objective of this work is to carry out an analysis of the work Anatomia do gesto (1989, by the iporaense poet Pio Vargas (1964-1991). Vargas' critical fortune is almost entirely reduced to impressionist comments, marked by psychologism relative to the meteoric and tragic aspects of his life. With this, this work sought to carry out an analysis of the metapoetic relations between body and verse in the constitution of Anatomia do Gesture, materialized in the idea of “corpoquase”, present in the work. In this sense, the work was divided into three parts. Initially, the absence of extensive works on the poet is discussed, with emphasis on the predominance of impressionist comments. Next, we seek to locate Vargas' work in the tradition of modern poetry, specifically, the poetic production that began in the 1980s. poems. Finally, the analysis of Anatomia do gesto is carried out, seeking to understand the effects of the “bodyquase” materialized in the poems. As a theoretical contribution, among other works, Hugo Friedrich (1978), Octávio Paz (2014) and Marcos Siscar (2010).

Author Biographies

Samuel Carlos Melo, Universidade Estadual de Goiás

Doutor em Literatura Brasileira pela Universidade de São Paulo – Brasil. Professor da Universidade Estadual de Goiás – Brasil. ORCID iD: https://orcid.org/0000-0002-0965-0283. E-mail: samuel.melo@ueg.br.

Letícia de Souza Costa, Universidade Estadual de Goiás

Graduada em Letras – Português/Inglês pela Universidade Estadual de Goiás – Brasil. ORCID iD: https://orcid.org/0000-0003-1478-8073. E-mail: lerdl2015@gmail.com.

References

BERARDINELLI, Alfonso. Da poesia à prosa São Paulo: Cosac & Naify, 2007.

BRAZ, Valdivino. O gesto que vivifica. In: VARGAS, Pio. Poesia Completa. Goiânia: R & F Editora, 2014.

CANDIDO, Antonio. Na sala de aula. 5. ed. São Paulo: Ática, 1995.

CHEVALIER, Jean; GHEERBRANT, Alain. Dicionário de símbolos. Tradução Vera da Costa e Silva et al. 34. ed. rev. e aum. Rio de Janeiro: J. Olympio, 2020.

FRIEDRICH, Hugo. Estrutura da lírica moderna. São Paulo: Livraria Duas Cidades, 1978.

LUIZ, Ademir. Pio Vargas: um beat no Olimpo. In: VARGAS, Pio. Poesia Completa. Goiânia: R & F Editora, 2014.

MELO, Samuel Carlos. O desertor dos desertores: Silva Alvarenga e o poema herói-cômico no século XVIII. 2019. 150p. Tese (Doutorado) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo.

MELO, Samuel Carlos. O pajé e o mênstruo: poemas narrativos obscenos de Bernardo Guimarães. 2012. 107p. Dissertação (Mestrado) – Mestrado em Letras, Câmpus de Três Lagoas, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul.

PAZ, Octávio. O arco e a lira. 2. ed. São Paulo: Cosac Naify, 2014.

SISCAR, Marcos. Poesia e crise. Campinas: Editora Unicamp, 2010.

VARGAS, Pio. Poesia Completa. Goiânia: R & F Editora, 2014.

ZARVOS, Clarissa F. Gesto-Poema: imagens tensionadas por corpos discordantes. Coxim, MS: In: Revista Rascunhos Culturais, jan./jun. 2015. v.6. p. 271-287.

Published

2023-04-12

How to Cite

MELO, Samuel Carlos; DE SOUZA COSTA, Letícia. Pio Vargas, collective being: a “quasi-body” in Anatomia do gesto. REVELL - UEMS JOURNAL OF LITERARY STUDIES, [S. l.], v. 1, n. 34, p. 419–440, 2023. DOI: 10.61389/revell.v1i34.7318. Disponível em: https://periodicosonline.uems.br/index.php/REV/article/view/7318. Acesso em: 22 nov. 2024.