Literary literacy and diversity based on the works In the Name of Desire and The Golden Age of Brazil

Visualizações: 654

Authors

DOI:

https://doi.org/10.61389/revell.v1i34.7418

Keywords:

social literacy, queer literacy, queer, João Silvério Trevisan

Abstract

This article guides the importance of a queer literacy, using the mainstay of the social literacies of Street (2014). A more inclusive literacy, reaching non-hegemonic subjectivities within the traditional educational process that excludes and ignores them. We use here the ideas of Cosson (2006), Kleiman (2005), Lopes (2002) with the crossings of queer theory in  Miskolci (2021) and Louro (2001, 2013, 2022), as well as Foucault (1999, 2013). Through the approaches of the mentioned works, subjects related to sexualities and gender were investigated through intertextuality and interdisciplinarity, in the critical power of literary texts by Trevisan (In te name of desire ,2001 and The Golden age od Brazil, 20219). The objective, then, is to find clues and answers for a queer literacy that is more committed to these issues that are as thorny as they are urgent in the classroom. In times of “school without a political party” and surveillance of the freedom of teaching,, and considering the reflections obtained from this analysis, it is stated that there is still much to be done for a change within the classroom. Finally, it is intended to raise questions and notes about the viability of a queer literacy to reduce prejudices in the learning of liberating practices.

 

Author Biographies

Margareth Torres de Alencar Costa, UNIVERSIDADE ESTADUAL DO PIAUÍ

Doutora Letras pela Universidade Federal de Pernambuco – Brasil. Realizou estágio pós-doutoral em Literatura na Universidad de Buenos Aires – Argentina.  Professora da Universidade Estadual do Piaui – Brasil.  Membro do GT Relações Literárias Interamericanas – ANPOLL – Brasil. ORCID iD: https://orcid.org/0000-0003-3524-9503. E-mail: margarethtorres@cchl.uespi.br.

Roberto Muniz Dias, Universidade Federal do Piauí

Doutor em Letras pela Universidade Federal do Piauí – Brasil. ORCID iD: http://orcid.org/0000-0003-0552-0235. E-mail: robertomunizdias@gmail.com.

References

ANDRADE, Luma Nogueira de. Travestis na escola, assujeitamento e resistência à ordem normativa. 1. Ed. Rio de Janeiro: Metanoia, 2015.

BAKHTIN, Mikhail. (Volochinov). Marxismo e Filosofia da Linguagem. Trad. Michel Lahud. Yara Frateschi Vieira. 11. ed. São Paulo: Hucitec, 2004.

BENTO, Berenice. Na escola se aprende que a diferença faz a diferença. Estudos Feministas, Florianópolis, 19(2): 336. p, 549-559. Maio-agosto/201.

CARVALHO, Álvaro Monteiro. Práticas de letramento queer na sala de i/la: discursos e performances identitárias em fricção. Orientadora: Professora Doutora Branca Falabella Fabrício. 2013. 255 folhas. Dissertação de Mestrado. Faculdade de Letras, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2013.

DIAS, Roberto Muniz. Editoras LGBTTT brasileiras contemporâneas como registro de uma literatura homoafetiva. 2013. 130 f., il. Dissertação (Mestrado em Literatura) —Universidade de Brasília, Brasília, 2013.

DURKHEIM, Emile. Educación y Sociología. Buenos Aires, Editorial Shapire, 1973.

FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. Rio de Janeiro: Graal, 1992.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: nascimento da prisão. Petrópolis: Vozes, 1993.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 59ª ed. Rio de Janeiro. Paz e Terra, 2015.

KLEIMAN, Ângela B. Preciso ensinar o letramento? Não basta ensinar a ler e a escrever? Campinas, UNICAMP/MEC, 2005.

LIMA, Alisson Pinto. Letramento e infância queer. Grau zero – revista cultural, Bahia, v. 9, n 2, p. 97-110, dezembro, 2021.

LOPES, Luiz Paulo da. Identidades fragmentadas: a construção discursiva de raça, gênero e sexualidade em sala de aula. Campinas: Mercado de letras, 2002.

LOURO, Guacira. Corpo, gênero e sexualidade: um debate contemporâneo na educação. 9. Ed. – Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.

LOURO, Guacira. O corpo estranho– ensaios sobre sexualidade e teoria queer. 3. ed. Ver. Amp.;4. Reimp. Belo Horizonte: Autêntica, 2022.

MISKOLCI, Richard. Teoria queer: um aprendizado pelas diferenças. 3.ed. rev. e ampl.: 3. Reimp. Belo Horizonte: Autêntica: UFOP –Universidade Federal de Outro Preto, 2021.

STREET, Brian. Letramentos Sociais: abordagens críticas do letramento no desenvolvimento, na etnografia e na educação. Tradução: Marcos Bagno. 1 ed. São Paulo. Parábola Editorial, 2014.

TREVISAN, João Silvério. Em nome do desejo. Rio de Janeiro. Record, 2001.

TREVISAN, João Silvério. A idade de outro do Brasil. Rio de Janeiro. Alfaguara, 2019.

Published

2023-04-12

How to Cite

TORRES DE ALENCAR COSTA, Margareth; DIAS, Roberto Muniz. Literary literacy and diversity based on the works In the Name of Desire and The Golden Age of Brazil. REVELL - UEMS JOURNAL OF LITERARY STUDIES, [S. l.], v. 1, n. 34, p. 243–265, 2023. DOI: 10.61389/revell.v1i34.7418. Disponível em: https://periodicosonline.uems.br/index.php/REV/article/view/7418. Acesso em: 3 jul. 2024.