The blossoming of life in a literary perspective

representations of Dona Beja's childhood and youth

Visualizações: 13

Authors

DOI:

https://doi.org/10.61389/revell.v3i36.8223

Keywords:

Dona Beja, Childhood and youth, Gender representation, Literature, History

Abstract

This research analyzed, in the light of gender studies, the representations of childhood and youth built in the 20th century by the novelist Agripa Vasconcelos in his literary production A vida em flor de Dona Bêja (1957) about Dona Beja, a historical character from the 19th century. That said, it addressed the issue of the female condition under the patriarchal regime, the socially idealized behaviors for nineteenth-century women, it discussed the subject of female submission and the restrictions faced by women to have access to education, as well as the lack of female autonomy in choosing her husband as the family constitution from arranged marriages. This research does not intend to exhaust the study of the literary representations of Dona Beja in the novel by Agripa Vasconcelos, but rather to reflect on the historically constituted inequalities between men and women, which also manifest themselves through literary language.

Author Biographies

Vinícius Amarante Nascimento, Universidade Estadual de Montes Claros - UNIMONTES

Mestre em Letras/Estudos Literários pela Universidade Estadual de Montes Claros – Brasil. Mestre em História pela Universidade Estadual de Montes Claros – Brasil. Doutorando em Desenvolvimento Social na Universidade Estadual de Montes Claros – Brasil. Bolsista CAPES. ORCID iD: https://orcid.org/0000-0003-0129-850X. E-mail: viniciusamarantehistoria@gmail.com

Edwirgens Aparecida Ribeiro Lopes de Almeida, Universidade Estadual de Montes Claros - UNIMONTES

Doutora em Letras (Língua Espanhola e Literatura Espanhola e Hispano-Americana) pela Universidade de São Paulo – Brasil. Doutora em Literatura pela Universidade de Brasília – Brasil. Realizou estágio pós-doutoral em Literatura Brasileira na Universidade Federal de Minas Gerais – Brasil. Professora Efetiva da Universidade Estadual de Montes Claros – Brasil. ORCID iD: https://orcid.org/0000-0002-2297-6800. E-mail: edwirgensletras@gmail.com

References

ABREU FILHO, Ovídio de. Dona Beija: análise de um mito. In: FRANCHETTO, Bruna. (Org.). Perspectivas antropológicas da mulher. Rio de Janeiro: Zahar, 1983. Vol. 3. p. 76-107.

CARRARA, Sérgio Luiz. Gênero e Diversidade na Escola. Rio de Janeiro: CEPESC, 2009.

COUTINHO, Fernanda. Narrar para não morrer: a história de Sherazade. In: FIÚZA, Regina Pamplona. (Org.). A Mulher na Literatura: criadora e criatura. Fortaleza: Expressão Gráfica, 2010, v. 1, p. 77-84.

CUNHA, Karolina Dias da. Mulheres brasileiras no século XIX. Anais do Encontro Nacional do Grupo de trabalho Gênero/ANPUH. Vitória – ES, p. 01-12, 2014.

DIAS, Fabiele Silva, A criança na sociedade europeia (séc. XVIII) e brasileira (séc. XIX). Anápolis – GO: Universidade Evangélica de Goiás. 2021. Trabalho de conclusão de curso em Pedagogia.

DUARTE, Constância Lima. História da literatura feminina: nos bastidores da construção de gênero. In: FANTINI, Marli; SCARPELLI, Eduardo de. (Orgs.). Políticas da diversidade. Belo Horizonte: UFMG/FALE, 2002, p. 211-220.

HAMEISTER, Martha Daisson. Uma contribuição ao estudo da onomástica no período colonial: os nomes e o povoamento do Extremo Sul da Colônia (Continente do Rio Grande de São Pedro, c. 1735-1777). In: DORÉ, Andréa; SANTOS, Antônio Cesar de Almeida. (Orgs.). Temas Setecentistas: governos e populações no Império Português. Curitiba: UFPR/SCHLA-Fundação Araucária, 2009, p. 459-478.

LAURETIS, Teresa de. A tecnologia do gênero. In: HOLLANDA, Heloísa Buarque de (Org.). Tendências e impasses: o feminismo como crítica da cultura. Rio de Janeiro: Rocco, 1994, p. 206-242.

MATOS, Sônia Missagia de. Visão antropológica: repensando o gênero. In: AUAD, Sylvia Maria Von Atzingen Venturoli (Org.). Mulher: cinco séculos de desenvolvimento na América. Belo Horizonte: Federação Internacional de Mulheres da Carreia Jurídica, 1999, p. 19-57.

MAUAD, Ana Maria. A vida das crianças de elite durante o império. In: DEL PRIORE, Mary (Org.). História das Crianças no Brasil. São Paulo: Contexto, 2010, p. 126-163.

MONTANDON, Rosa Maria Spinoso. Dona Beja: Desfazendo as teias do mito. Universidade Federal de Uberlândia, 2002. Dissertação de Mestrado.

MONTELEONE, Joana de Moraes. Costureiras, mucamas, lavadeiras e vendedoras: o trabalho feminino no século XIX e o cuidado com as roupas (Rio de Janeiro, 1850-1920). Revista Estudos Feministas, Florianópolis, v. 27, n. 1, p. 01-11, 2019.

PASSOS, Elizete Silva. A educação feminina na Bahia. Bahia – análise e dados. Salvador, v. 07, nº 02, p. 135-141, set. 1997.

PERROT, Michelle. Minha história das mulheres. São Paulo: Contexto, 2007.

PESAVENTO, Sandra Jatahy. História e História Cultural. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.

PRIORE, Mary Del. O cotidiano da criança livre no Brasil entre a Colônia e o Império. In: DEL PRIORE, Mary (Org.). História das Crianças no Brasil. São Paulo: Contexto, 2010, p. 79-98.

QUINTANEIRO, Tânia. Retratos de mulher: o cotidiano feminino no Brasil sob o olhar de viageiros do século XIX. Petrópolis: Vozes. 1995.

SAMARA, Eni de Mesquita. As mulheres, o poder e a família, São Paulo, século XIX. São Paulo: Editora Marco Zero, 1989.

SILVA, Ana Paula Mendes. A mulher na Literatura Brasileira: revisitando a condição social feminina. IV Seminário Nacional Gênero e Práticas Culturais, João Pessoa, p. 01 -18, 2013.

SILVA, Renato Martins. Em nome da honra: Um tema presente na literatura do século XIX. Anais do IV Congresso de Letras da UERF- SG. São Gonçalo, 2007.

SILVA, Edivalma Cristina da. De seduzidas a sedutoras: uma análise discursiva sobre a feminilidade e valores culturais e morais no Seridó do Rio Grande do Norte, presente nos processos-crime de sedução e defloramento e no jornal das moças (1900 – 1945). Fênix – Revista de História e Estudos Culturais, n°, v. 5, ano V, 2008, p. 01-20.

SILVEIRA, Maria Eduarda; ALDA, Lúcia Silveira. Nós, mulheres: A importância da sororidade e do empoderamento feminino. III Seminário Luso-Brasileiro Educação em Sexualidade, Género, Saúde e Sustentabilidade. Rio Grande, p. 01-05, 2018.

VASCONCELOS, Agripa. A vida em flor de Dona Bêja. Belo Horizonte: Editora Itatiaia, 1966.

WEIGERT, Beatriz, História e histórias no Livro das Mil e Uma Noites e em Vozes do Deserto, de Nélida Piñon. Historiæ, Rio Grande, V. 6, n°1, p. 28-42, 2015

WENZEL, Maria Cristina Rosa; BATISTA, Sueli Soares. A concepção de infância na literatura infantil. Comunicação e educação, ano XI, n°01, p. 32-42, jan/abr, 2006.

WOLFF, Cristina Scheibe; SALDANHA, Rafael Araújo. Gênero, sexo, sexualidades: Categorias do debate contemporâneo. Revista Retratos da Escola, Brasília. V. 9, n° 16,

p. 29-46, 2015.

Published

2024-07-10

How to Cite

NASCIMENTO, Vinícius Amarante; ALMEIDA, Edwirgens Aparecida Ribeiro Lopes de. The blossoming of life in a literary perspective: representations of Dona Beja’s childhood and youth. REVELL - UEMS JOURNAL OF LITERARY STUDIES, [S. l.], v. 3, n. 36, p. 316–343, 2024. DOI: 10.61389/revell.v3i36.8223. Disponível em: https://periodicosonline.uems.br/index.php/REV/article/view/8223. Acesso em: 18 jul. 2024.