Teaching in Primary Education: Reflecting About Feminization in the Profession

reflexões sobre a feminização presente na profissão

Visualizações: 239

Authors

DOI:

https://doi.org/10.61389/wrlem.v1i22.5644

Keywords:

Feminização, Gênero, Docência, Educação

Abstract

Reflections on the low male presence in basic education institutions are necessary today. Based on concerns observed since the selection process of the Doctorate, as well as analyzes of the school environments where I have been in the last ten years in education, a number of questions was raised in search of the “why” the male presence is, in its entirety, very small in teaching. Thus, the aim of this study is to investigate the number of male educators who work in the municipal school system, in a city in the metropolitan region, reflecting on the construction of the gender identity of this profession in the municipality. Based on a quantitative research, analyzing the number of educators working in basic education, reflections are made from the historical path of the teaching profession, as well as the identity construction of teaching and gender relations. The analyzed data demonstrate the feminization of the teaching profession, often coined in stereotypes and prejudice relations, which are necessary to break the stigma and gender image present in any profession.

Author Biographies

Tatiane Peres Zawaski, Unilasalle

Doutoranda em Memória Social e Bens Culturais, pela Universidade La Salle, Mestra em Educação pela Universidade La Salle - Unilasalle. Especialista em Psicopedagogia Clínica e Institucional pelo Complexo de Ensino Superior de Cachoeirinha – CESUCA (2011), Licenciada em  Pedagogia – Orientação Educacional, pela Universidade Luterana do Brasil – ULBRA (2006),  Licenciada em Letras, pelo Centro Universitário La Salle - UNILASALLE. Atualmente é Coordenadora Pedagógica e Professora de Língua Portuguesa da rede Privada de Ensino. Tem experiência na área de Orientação Educacional, Letras – Língua Portuguesa e Literatura (Ensino Fundamental e Médio), atendimento Psicopedagógico e Orientação Profissional.

Patrícia Kayser Vargas Mangan, UnilaSalle

Professora do Programa de Pós-graduação em Memória Social e Bens Culturais/UNILASALLE.

References

ALMEIDA, Jane Soares de. Mulher e educação: a paixão pelo possível. São Paulo: UNESP, 1998.

CARVALHO, Marília Pinto de. Vozes masculinas numa profissão feminina. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2003.

CONNELL, Raewyn; PEARSE, Rebecca. Gênero: uma perspectiva global. São Paulo: Versos, 2015.

CUNHA, Amélia T. B. da. Sobre a carreira docente, a feminização do magistério e a docência masculina na construção do gênero e da sexualidade infantil. IX ANPED SUL – Seminário de Pesquisa em Educação da Região Sul, 2012. Disponível em: http://www.ucs.br/etc/conferencias/index.php/anpedsul/9anpedsul/paper/viewFile/2974/824 - Acesso em 09/09/2020

LIMA, Cintia Lúcia de; ALEXANDRINO, Daniela Fantoni de Lima. Trajetória do sistema educacional através das configurações da profissão docente no Brasil. Cadernos de História da Educação – v.11, n. 2 – jul./dez. 2012 Disponível em:http://www.seer.ufu.br/index.php/che/article/view/21701 - Acesso em 08/09/2020

NÓVOA, António. Profissão professor. Portugal: Porto Editora, 1999.

RABELO, Amanda. Debates sobre gênero na docência: o professor do sexo masculino nas séries iniciais do Rio de Janeiro – Brasil e Aveiro – Portugal. Educar em revista, Curitiba, Brasil, n.48, p. 207-234, abr./jun. 2013. Disponível em:https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0104-40602013000200013&script=sci_abstract&tlng=pt – Acesso em 09/09/2020

RUIS, F.F.; PEREZ, M.C.A. Ser menino e menina, professor e professora na educação infantil: um entrelaçamento de vozes. (Dissertação) Faculdade de Ciências e Letras. Universidade estadual Paulista. Araraquara, 2017.

SILVA, Gilso Pereira da; ISSLER, Márcio. Relações de gênero e a docência masculina. 1º Seminário Regional PROESDE/LICENCIATURA. Lajes, Santa Catarina, 2015. Disponível em:www.even3.com.br/Anais/pibidsul/23140-RELACOES-DE-GENERO-E-A-DOCENCIA-MASCULINA Acesso em 25/10/2020.

SCOTTI, Fernanda Ferrari Ruis; PEREZ, Marcia Cristina Argenti; BELLIDO, Luciane Ponce. Ser professor na educação infantil: gênero e docência. Revista Ibero-Americana de estudos em Educação, Araraquara, v.14, n. esp. 2, p. 1569-1579.

VIANNA, Cláudia Pereira. O sexo e o gênero da docência. Cadernos Pagu (17/18) 2001/02. Pp. 81-103. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/cpa/n17-18/n17a03.pdf - Acesso em 08/09/2020

Published

2024-05-28

How to Cite

Zawaski, T. P., & Mangan, P. K. V. (2024). Teaching in Primary Education: Reflecting About Feminization in the Profession: reflexões sobre a feminização presente na profissão. LANGUAGE, EDUCATION AND MEMORY JOURNAL, 1(22), 1–15. https://doi.org/10.61389/wrlem.v1i22.5644

Most read articles by the same author(s)