Performing and expanding online communities:

thinking about an antiracist education in slam activities during the pandemic

Visualizações: 529

Authors

DOI:

https://doi.org/10.61389/revell.v1i34.7143

Keywords:

poetry slam, pandemic, antiracist education, social medias, feminist poetry

Abstract

Slam das Minas RJ is a Brazilian poetry group which emerges in the public space, on the streets, and in the occupation of the city, promoting a way of public imagination from where it is possible to be read, interpreted and comprehended. During the pandemic years of 2020 and 2021, the group migrated from the streets to the cyberspace. Therefore, we can assume that the globalized communication through internet allowed the continuity of artistic groups, acting in social media during these years. In this essay, I present a debate on antiracist education, in which I evidence the important trajectory the Slam das Minas RJ has been treading by means of emerging black history reports. Most of the time, these stories were kept erased. In order to enrich this analysis, I also reflect on social media as an activism space, stepping into the studies of poetries published on the collective's Instagram account. These videos are related to discussions on protests encouraged by the politically pressured moment of George Floyd's death in the USA, the booming of the Black Lives Matter movement in Brasil, and debates about the necessity of protesting on the streets during the pandemic. To sum up, I present a reflection about the use of social media as a storage space to the work of Slam das Minas RJ.

Author Biography

Guilherme Ferreira, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Mestre em Letras (Ciência da Literatura) pela Universidade Federal do Rio de Janeiro – Brasil. Doutorando em Letras (Ciência da Literatura) na Universidade Federal do Rio de Janeiro – Brasil.  ORCID iD: https://orcid.org/0000-0002-2660-3630. E-mail: guilherme_ferreira002@hotmail.com.

References

ALZANDÚA, Gloria. Falando em línguas: Uma carta para as mulheres escritoras do terceiro mundo. Estudos feministas, CFH/UFSC, v. 8, ed. 1, p. 229-236, 1 jan. 2000. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/9880/9106. Acesso em: 25 jun. 2022.

CARNEIRO, Aparecida Sueli. A Construção do Outro como Não-Ser como fundamento do Ser. (Tese de doutorado) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo. 339 p. 2005.

CASTELLS, Manuel. Redes de indignação e esperança: Movimentos sociais na era da internet. Rio de Janeiro: Zahar, 2013.

DIANGELO, Robin. 'A maioria das pessoas brancas não sabe dizer o que significa ser branco', diz autora de best-seller americano sobre racismo. [Entrevista concedida a] Renata Izaal. O Globo, Rio de Janeiro. 30 de jul. de 2020. Disponível em: https://oglobo.globo.com/celina/a-maioria-das-pessoas-brancas-nao-sabe-dizer-que-significa-ser-branco-diz-autora-de-best-seller-americano-sobre-racismo-1-24507700#newsletterLink. Acesso em: 25 de jul. de 2022.

EVARISTO, Conceição. In: Conceição Evaristo: “Nossa fala estilhaça a máscara do silêncio”. [Entrevista concedida a] Carta capital. 2017. Disponível em: https://www.cartacapital.com.br/sociedade/conceicao-evaristo-201cnossa-fala-estilhaca-a-mascara-do-silencio201d/. Acesso em 22 de jul. de 2022.

FUENTES, Marcela. Activismos tecnopolíticos: Constelaciones de performances. 1a ed. – Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Eterna Cadencia, 2020. 272 p.

GONZALEZ, Lelia. O movimento negro na última década. In: Lugar de negro. Rio de Janeiro: Marco Zero, 1982.

KILOMBA, Grada. Descolonizando o conhecimento – uma palestra performance. Trad. Jessica Oliveira. 2016. Disponível em: https://www.academia.edu/23391789/

Tradução_para_o_Português_ de_DESCOLONIZANDO_O_CONHECIMENTO

_Uma_Palestra- Performance_de_Grada_Kilomba. Acesso em: 28 jul. 2022.

MBEMBE, Achille. Necropolítica. Arte & Ensaios. Revista do ppgav/eba/ufrj; n. 32. 2016.

SKIDMORE, T. Fato e mito: descobrindo um problema racial no Brasil. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 79, p. 5-16, nov. 1991.

Published

2023-04-12

How to Cite

FERREIRA, Guilherme. Performing and expanding online communities:: thinking about an antiracist education in slam activities during the pandemic. REVELL - UEMS JOURNAL OF LITERARY STUDIES, [S. l.], v. 1, n. 34, p. 397–418, 2023. DOI: 10.61389/revell.v1i34.7143. Disponível em: https://periodicosonline.uems.br/index.php/REV/article/view/7143. Acesso em: 22 jul. 2024.