A tragédia moderna em The Demolition Downtown e Some Problems for the Moose Lodge, de Tennessee Williams
Visualizações: 469DOI:
https://doi.org/10.61389/revell.v2i32.7181Keywords:
dramaturgy, theatre, Modern tragedy, tennessee williamsAbstract
This work analyzes elements of modern tragedy, according to Raymond Williams´ concept, in the one-act plays The Demolition Downtown and Some Problems for the Moose Lodge, by Tennessee Williams. The investigation takes into account that the American society and the capitalist system are the tragedy itself, figuring its boundaries in the human field. For this reason, they cause suffering, guilt, ruptures, and social failures. Parodic and satirical elements are identified to intensify the tragedy, in turn, allowing reflection to emerge through laughter and, thus, Williams’ text takes on an unprecedented epic dimension. The playwright’s view of American society deconstructs the stereotypes that structure it, especially stratified issues of their ideologies: the American Way of Life and the American Dream.
References
BERGSON, Henri. O riso: Ensaio sobre a significação da comicidade. Ivone C. Benedetti (Trad.). São Paulo: Martins Fontes, 2004. 168 p.
CARVALHO, César Moisés. Pentecostalismo e pós-modernidade. São Paulo: Casa Publicadora das Assembleias de Deus, 2019. 432 p.
DORFF, Linda. Disfigured Stages: The Late Plays of Tennessee Williams, 1958-1983. Tese (Doctor of Philosophy). New York: University of New York, 1997. 401 p.
GALINDO, Florencio. O fenômeno das seitas fundamentalistas. Petrópolis: Vozes, 1995. 536 p.
HERMES, Felippe. O que a economia dos anos 1980 pode ensinar sobre hoje. InfoMoney, 14 jan. 2022. Disponível em: <https://www.infomoney.com.br/colunistas/felippe-hermes/o-que-a-economia-dos-anos-1980-pode-ensinar-sobre-hoje/>. Acesso: 30 ago. 2022.
MOOSE – THE FAMILY FRATERNITY. “Loyal Order of Moose” History. Disponível em: http://muskegomoose.com/muskego-lodge-history-2/. Acesso: 31 ago. 2022.
PURDY, Sean. O século americano. In: KARNAL, Leandro et al. História dos Estados Unidos – das origens ao século XXI. São Paulo: Contexto, 2007. p.173-276.
SADDIK, Annette J. The Politics of Reputation – The Critical Reception of Tennessee Williams’ Later Plays. Cranbury: Associated University Presses, 1999. 173 p.
WILLIAMS, Tennessee. A House Not Meant to Stand. Thomas Keith (Ed.). New York: New Directions, 2008a. 85 p.
WILLIAMS, Tennessee. Dragon Country. New York: New Directions, 1970. 278 p.
WILLIAMS, Tennessee. Mister Paradise and Other One-Act Plays. Nicholas Moschovakis; David Ressel (Ed.). New York: New Directions, 2005. 245 p.
WILLIAMS, Tennessee. Now the Cats with Jeweled Claws and Other One-Act Plays. Thomas Keith (Ed.). New York: New Directions, 2016. 200 p.
WILLIAMS, Tennessee. Tennessee Williams – One-Act Plays. Thomas Keith (Ed.). New York: Methuen Drama, 2012. 286 p.
WILLIAMS, Tennessee. The Theatre of Tennessee Williams – Volume VI. New York: New Directions, 1990. 358 p.
WILLIAMS, Raymond. A tragédia moderna. Betina Bischof (Trad.). São Paulo: Cosac & Naif, 2002. 268 p.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 REVELL - REVISTA DE ESTUDOS LITERÁRIOS DA UEMS
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
DECLARAÇÃO DE ORIGINALIDADE E EXCLUSIVIDADE E CESSÃO DE DIREITOS AUTORAIS
Declaro que o presente artigo é original e não foi submetido à publicação em qualquer outro periódico nacional ou internacional, quer seja em parte ou na íntegra. Declaro, ainda, que após publicado pela REVELL, ele jamais será submetido a outro periódico. Também tenho ciência que a submissão dos originais à REVELL - Revista de Estudos Literários da UEMS implica transferência dos direitos autorais da publicação digital. A não observância desse compromisso submeterá o infrator a sanções e penas previstas na Lei de Proteção de Direitos Autorais (nº 9610, de 19/02/98).