HOMOPARENTALIDADE:

uma realidade no ambiente escolar

Visualizações: 135

Authors

  • José Ronaldo dos Santos Universidade Federal de Pernambuco

DOI:

https://doi.org/10.61389/rbecl.v7i13.7373

Keywords:

Homoparental family. School Space. Reception. Diversity and Inclusion.

Abstract

This research aims to highlight the importance of having a respectful, sensitive and affectionate look at the scenario of same-sex parenting in the school environment. Therefore, this article arises from the desire to (re)understand the homoparental family in the educational environment and guarantee its permanence with respect, quality and equity, seeking to overcome the challenges imposed by people who still have traditional and prejudiced thoughts. In this study, some possibilities will be presented that could collaborate to build welcoming and inclusive actions for this family arrangement and to (re)know its identity.

References

APGL (2000), Débathèmes 1997-1999, à paraître.

ARIÉS, Philippe. História Social da Criança e da Família, Rio de Janeiro: Guanabara, 1981.

BARANOSKI, Maria Cristina Rauch: A visibilidade/invisibilidade da família homoparental no contexto das escolas do Sistema Estadual de Ensino – Núcleo Regional de Educação/Ponta Grossa - Estado do Paraná/ Maria Cristina Rauch Baranoski. Ponta Grossa, 2017

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. 2013.

BRASIL. Estatuto da criança e do adolescente: Lei federal n. 8069, de 13 de julho de 1990.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. 1996.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2017.

BRASIL - Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília, 1997.

BRASIL. Ministério da Educação. C/CNE. Resolução CNE/CP 1/2006. Diretrizes Curriculares Nacionais para o Curso de Graduação em Pedagogia Licenciatura, 2006.

BRASIL. Ministério da Educação. Referenciais para Formação de Professores. BrasÌlia, 1999.

CAETANO, Márcio Rodrigo Vale. Gênero e sexualidade: um encontro político com as epistemologias de vida e os movimentos curriculares. Programa de Pós-Graduação em Educação. Universidade Federal Fluminense, Niterói, Rio de Janeiro, 2011.

CADORET, Anne. Filiation et parenté. In: Débathèmes. Association des Parents Gays et Lesbiens. Paris, déc. 1997.

DE SINGLY, François. Débathèmes, saison 1997-1999. Paris: APGl, 2000

DONZELOT, Jaques. A polícia das famílias. Rio de Janeiro: Graal, 1986.

DESJEUX, Cyril. Homosexualité et parentalité du désir d´enfant à as réalisation. P. 41- 50. Recherches Et Prévisions. Parentalité. Nº 93. 2008. DOI: https://doi.org/10.3406/caf.2008.2388

FOUCAULT, Michel. A política da saúde no século XVIII. In: MACHADO, R. (org) Microfísica do poder. Rio de Janeiro: Graal, 2006. p.193-207.

FOUCAULT. Michel. (2008). Vigiar e punir: nascimento da prisão. Petrópolis: Vozes.

GIORGIS, José Carlos Teixeira. Natureza jurídica da união homoerótica. Revista da Associação dos Juízes do RS, Porto Alegre, v. 88, t. 1, p. 224-252, dez. 2002

LÉVI-STRAUSS, Claude. As Estruturas Elementares do Parentesco. Petrópolis: Vozes, 1982.

LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação. Petrópolis: Vozes, 2004.

LOURO, Guacira Lopes. O corpo educado: pedagogias da sexualidade. 2ª ed. Belo Horizonte - MG: Autêntica, 2001.

LOURO, Guacira Lopes. Gênero, Sexualidade e Educação: uma perspectiva pós-estruturalista. Petrópolis: 2ª Ed, Vozes, 1997.

LOURO, Guacira Lopes. Pedagogias da sexualidade. In: LOURO, Guacira Lopes (Org.).O corpo educado: pedagogias da sexualidade. Belo Horizonte: Autêntica, 1999.

MEHL, Dominique. La bonne parole: quand les psys plaident dans les médias. Paris: Éditions de la Martinière, 2003.

MELLO, Luiz; GROSSI, Miriam; UZIEL, Anna Paula. A Escola e os Filhos e Filhas de Lésbicas e Gays: reflexões sobre conjugalidade e parentalidade no Brasil. In: JUNQUEIRA, R. D. (Org.). Diversidade Sexual na Educação: problematizações sobre a homofobia nas escolas. Brasília: UNESCO, 2009.

OLIVEIRA, Ana Luzia; LUCENA, Ricardo de Figueiredo. Discursos docentes sobre crianças cujos pais/mães vivem em condição de conjugalidade homoafetiva. Anais II CINTEDI... Campina Grande: Realize Editora, 2016.

ROUDINESCO, Élisabeth. (2003). A família em desordem. Rio de Janeiro, RJ: Jorge Zahar

ZAMBRANO, Elizabeth. et al. O direito à homoparentalidade: Cartilha sobre as famílias constituídas por pais homossexuais. Porto Alegre, 2006.

ZAMBRANO, Elizabeth. Parentalidades ― impensáveis II pais/mães homossexuais, travestis e transexuais. Horizontes Antropológicos, Porto Alegre, a. 12, n. 26, 2001. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-71832006000200006

Published

2023-11-27

How to Cite

dos Santos, J. R. (2023). HOMOPARENTALIDADE: : uma realidade no ambiente escolar . REVISTA BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO, CULTURA E LINGUAGEM, 7(13), e713230. https://doi.org/10.61389/rbecl.v7i13.7373