Intellectual disability in the everyday life of brazilian families
An analysis of publications in Scielo (2015 to 2017)
Visualizações: 122DOI:
https://doi.org/10.61389/rbecl.v9i15.8848Keywords:
Relações familiaresAbstract
This article aims to present a discussion on the movements of Brazilian families with children with intellectual disabilities (ID). Additionally, it exposes a theoretical discussion on what intellectual disability is and the authors' conceptualization of the family group. A bibliographic survey was conducted in the SciELO scientific library of Portuguese-language productions from 2015 to 2017 on the present research theme to achieve this purpose. Data production was listed based on the descriptors: intellectual disability and family, in order to analyze the state of knowledge of this investigation. Seven productions were selected and examined, allowing us to understand the following common themes: the family organizes itself around the movements of the child with intellectual disability; diagnosis and coping strategies; support networks strengthen the family; financial well-being and overall family health. It is possible to affirm from the completion of this work that the movements of these families are stressful and require a differentiated dynamic. However, social support, political empowerment, access to technical and scientific knowledge have provided spaces for comprehensive care and recognition to family members in their roles and social functions, especially the maternal role, which contributes to a better quality of life for people with intellectual disabilities.
References
AMERICAN ASSOCIATION ON INTELLECTUAL AND DEVELOPMENTAL DISABILITIES (AAIDD). Definition of Intellectual Disability. Disponível em: https://aaidd.org/intellectual-disability/definition Acesso em 15 out 2019.
AFONSO, Tatiana et al. O uso do diário de campo na inserção ecológica em uma família de uma comunidade ribeirinha amazônica. Psicologia & Sociedade, Belo Horizonte, v. 27, n.1, p.131-141, Abr.2015. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-71822015000100131&lng=en&nrm=iso . Acesso em 12 Out. 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/1807-03102015v27n1p131
ANTONIAZZI, Adriane Scomazzon; DELL'AGLIO, Débora Dalbosco; BANDEIRA, Denise Ruschel. O conceito de coping: uma revisão teórica. Estud. psicol. (Natal), Natal , v. 3, n. 2, p. 273-294, Dec. 1998 . Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1413-294X1998000200006 . Acesso em 14 Out. 2019.. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-294X1998000200006
BARBOSA, M. A.M.; BALIEIRO, M. M. F. G.; PETTENGILL, M. A. M. Cuidado centrado na família no contexto da criança com deficiência e sua família: uma análise reflexiva.Texto contexto - enferm., Florianópolis,v. 21,n. 1,p. 194-199,mar. de 2012. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0104-07072012000100022 . Acesso em: 02 Maio. 2015. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-07072012000100022
BARDIN L. Análise de conteúdo. São Paulo: Martins Fontes, 1977.
BOCK, A. M. B.; FURTADO, O.; TEIXEIRA, M. L. T. Psicologias: uma introdução ao estudo de psicologia. 13. ed. São Paulo: Saraiva, 1999. 319p.
CERQUEIRA, M. M. F.; ALVES, R. O.; AGUIAR, M. G. G. Experiências vividas por mães de crianças com deficiência intelectual nos itinerários terapêuticos. Ciência & Saúde Coletiva. Rio de Janeiro, v. 21, n. 10, p. 3223-3232, Out. 2016. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1413-812320152110.17242016 . Acesso em 12 Out. 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/1413-812320152110.17242016
DAMACENO, D. V. Notas contemporâneas sobre a família na perspectiva histórico-cultural. 2017. Monografia (Curso de Psicologia) – Faculdade de Ciências Humanas, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Campo Grande.
GALVÃO, M.C.B. O levantamento bibliográfico e a pesquisa científica. In: FRANCO, L. J.; PASSOS, A. D. C. P. (Org.). Fundamentos de epidemiologia. 2. ed. São Paulo: Manole,2010. Disponível em: http://www2.eerp.usp.br/Nepien/DisponibilizarArquivos/Levantamento_bibliografico_ Acesso em: 01 Ago. 2017.
MARX, K. Manuscritos Econômicos-Filosóficos. In: Erich. Conceito marxista do homem. 8. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 1983.
MINETTO, M. F,; LOHR, S. S. Crenças e práticas educativas de mães de crianças com desenvolvimento atípico. Educar em Revista. Curitiba,n. 59, p. 49-64, Mar. 2016. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext& DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.44791
pid=S0104-40602016000100049&lng=en&nrm=iso. Acesso em:12 Out. 2018.
NICO, L. S. et al . A Grounded Theory como abordagem metodológica para pesquisas qualitativas em odontologia. Ciênc. saúde coletiva, Rio de Janeiro , v. 12, n. 3, p. 789-797, June 2007 . Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1413-81232007000300029 . Acesso em 14 Out. 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-81232007000300029
PEREIRA-SILVA, N. L.; DESSEN, M. A.; BARBOSA, A. J. G. Ajustamento Conjugal: Comparação entre Casais com e sem Filhos com Deficiência Intelectual. Psico-USF, Itatiba, v. 20, n. 2, p. 297-308, Aug. 2015. Disponível em:https://doi.org/10.1590/1413-82712015200210 . Acesso em: 12 Out. 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/1413-82712015200210
ROSARIO, H. R. M. F.; SILVA, S. S. C. Estratégias adotadas pelos pais na vivência da escolarização de filhos adultos e crianças com deficiência. Revista de Enfermagem Referência, Coimbra,v. serIV, n. 11, p. 51-59, dez. 2016. Disponível em:https://doi.org/10.12707/RIV16065 . Acesso em: 12 out. 2018. DOI: https://doi.org/10.12707/RIV16065
SANTOS, J. L. G. dos et al . Análise de dados: comparação entre as diferentes perspectivas metodológicas da Teoria Fundamentada nos Dados. Rev. esc. enferm. USP, São Paulo , v. 52, e03303, 2018 . Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1980-220X2017021803303 . Acesso em 14 Out. 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/s1980-220x2017021803303
SANTOS, M. A.; PEREIRA-MARTINS, M. L. P. L. Estratégias de enfrentamento adotadas por pais de crianças com deficiência intelectual.Ciência & Saúde Coletiva. Rio de Janeiro, v.21, n. 10, p. 3233-3244, Out. 2016. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1413-812320152110.14462016 . Acesso em: 12 Out. 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/1413-812320152110.14462016
SARTI, C. A. A família como ordem simbólica. Psicologia USP, São Paulo, v. 15, n. 3, p. 11-28, 2004. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0103-65642004000200002 . Acesso em 04 jun. 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-65642004000200002
SCORSOLINI-COMIN, Fabio; SANTOS, Manoel Antônio dos; SOUZA, Roberto Molina de. Expressão do afeto e bem-estar subjetivo em pessoas casadas. Estud. psicol. (Natal), Natal , v. 17, n. 2, p. 321-328, Aug. 2012 . Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1413-294X2012000200017 . Acesso em 09 Out 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-294X2012000200017
TOMAZ, R. V. V. et al. Impacto da deficiência intelectual moderada na dinâmica e na qualidade de vida familiar: um estudo clínico-qualitativo. Cadernos de Saúde Pública [online]. 2017, v. 33, n. 11. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0102-311X00096016 . Epub 21 Nov 2017. Acesso em 12 Out 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-311x00096016
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
DECLARAÇÃO DE ORIGINALIDADE E EXCLUSIVIDADE E CESSÃO DE DIREITOS AUTORAIS
Declaro que o presente artigo é original e não foi submetido à publicação em qualquer outro periódico nacional ou internacional, quer seja em parte ou na íntegra. Declaro, ainda, que após publicado pela REVISTA BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO, CULTURA E LINGUAGEM, ele jamais será submetido a outro periódico. Também tenho ciência que a submissão dos originais à (REVISTA BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO, CULTURA E LINGUAGEM implica transferência dos direitos autorais da publicação digital. A não observância desse compromisso submeterá o infrator a sanções e penas previstas na Lei de Proteção de Direitos Autorais (nº 9610, de 19/02/98).