SCHOOL EDUCATION FOR ALL! WHAT ABOUT THE DIFFERENCES?

e as diferenças?

Visualizações: 202

Authors

Keywords:

Educação, Discursos, Filosofia da diferença, Sujeitos

Abstract

In this text, the authors present and discuss concepts produced about school education, differences and subjects, questioning the influence of these discourses on curriculum proposed, purposes and practices for education. The analyzes are based on theoretical-bibliographic research carried out with the guidance of post-critical studies, which allow alternative ways of looking at education, understanding it as a historical and social phenomenon that produces discursive practices that circumscribe the subjects, the knowledge in a established order, which defines and marks the differences in the relationship with a required identity. They discuss the constitution of the ideal of school education for all people, questioning the historical and philosophical discourses about the purposes of human formation for autonomy and citizenship. They also problematize the concept of difference and the discourses that forge this difference, based on the thinking of Gilles Deleuze in dialogue with Michel Foucault. School education is analyzed in order to confront the discourses discourses that support its curriculum and practices, producing identities and differences.

Author Biographies

Luciana Lopes Coelho, FUNDAÇÃO UNIVERSIDADE FEDERAL DA GRANDE DOURADOS

Universidade Federal da Grande Dourados -UFGD (FAED/UFGD), Dourados, MS, Brasil. Doutora em Educação pela UFGD. E-mail: lucianacoelho@ufgd.edu.br

André Soares Ferreira, Universidade Federal da Grande Dourados

Doctor of Education. Graduated in Philosophy. Professor of Higher Teaching at the Federal University of Grande Dourados/ UFGD. Dourados, Mato Grosso do Sul, Brazil.

References

ANPED. A proposta de BNCC do ensino médio: alguns pontos para o debate. 2018. Disponível em: https://www.anped.org.br/content/anped-e-bncc-luta-resistencia-e-negacao. Acesso em 23 de setembro de 2022.

BRANDÃO, C. R. O que é educação. São Paulo: Brasiliense, 1981.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: educação é a base. Brasília: Ministério da Educação, 2018.

BRASIL. Lei nº 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Altera as Leis n º 9.394/1996 e 11.494/2007 e institui a Política de Fomento à Implementação de Escolas de Ensino Médio em Tempo Integral.Brasília, DF: Presidência da República, 2017. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/lei/l13415.htm.

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Presidência da República, 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Constituicao/Constituiçao.htm.

CAMBI, F. História da pedagogia. São Paulo: FEU, 1999.

COELHO, L. C. A educação escolar de indígenas surdos Guarani e Kaiowá: discursos e práticas de inclusão. Dourados: FAED, 2019. Tese (Doutorado em Educação).

CURY, C.R. J.; FERREIRA, L. A. M.Obrigatoriedade da educação das crianças e adolescentes: uma questão de oferta ou de efetivo atendimento? Nuances: estudos sobre educação. Ano XVII, v. 17, n. 18, p. 124-145, jan./dez. 2010.

DELEUZE, G. Diferença e Repetição. Lisboa: Relógio d‘Água, 2000.

DELEUZE, G. Nietzsche e a Filosofia. Rio de Janeiro: Editora Rio, 1976.

FERREIRA, A. F. A Filosofia no currículo do ensino médio de Mato Grosso do Sul: aspectos normativos e conceituais. Dourados: UFGD, 2012. Dissertação (Mestrado em Educação).

FOUCAULT, M.. Vigiar e punir: história da violência nas prisões. 41 ed. Petrópolis: Vozes, 2013.

FOUCAULT, M.. Segurança, território, população: curso dado no Collége de France (1977-1978). São Paulo: Martins Fontes, 2008.

FOUCAULT, M. As palavras e as coisas: uma arqueologia das ciências humanas. São Paulo: Martins Fontes, 2000.

FOUCAULT, M. A ordem do discurso. 5. ed. São Paulo: Edições Loyola, 1999.

FOUCAULT, M. O sujeito e o poder. In: DREYFUS, H. L.; RABINOW, P. Michel Foucault uma trajetória filosófica: para além do estruturalismo e da hermenêutica. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1995. p. 231-249.

GALLO, S.; ASPIS, R. L. Ensino de filosofia e cidadania nas “sociedades de controle”: resistência e linhas de fuga. Pro-Posições, Campinas, v. 21, n. 1 (61), p. 89-105, jan./abr. 2010.

KANT, I. Sobre a pedagogia. Piracicaba: UNIMEP, 1996.

LOPES, M. C.; FABRIS, E. H. Inclusão & Educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2016.

MACHADO, R.. Deleuze e a Filosofia. In: SEMINÁRIO TEMÁTICO FILOSOFIA E LINGUAGEM DA UFAC. 2014. Rio Branco: Seminário [...]. Rio Branco: Pós Letras da UFAC, 2014. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=_ttmrtL0RBA.

REALE, G. História da filosofia: antiguidade e idade média. São Paulo: Paulus, 1990.

SEVERINO, A. J. A busca do sentido da formação humana: tarefa da Filosofia da Educação. Educação e Pesquisa [online]. 2006, v. 32, n. 3. [Acessado 1 Outubro 2022] , pp. 619-634. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/S1517-97022006000300013>.

VEIGA-NETO, A. Paradigmas? Cuidado com eles! In: COSTA, M. V. (org.). Caminhos investigativos II: outros modos de pensar e fazer pesquisa em educação. 2. ed. Rio de Janeiro: Lamparina, 2007a. p. 35-48.________________________________________

Published

2022-10-25

How to Cite

Coelho, L. L., & Soares Ferreira, A. (2022). SCHOOL EDUCATION FOR ALL! WHAT ABOUT THE DIFFERENCES? e as diferenças?. REVISTA BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO, CULTURA E LINGUAGEM, 6(12), e612220. Retrieved from https://periodicosonline.uems.br/index.php/educacaoculturalinguagem/article/view/7234