As percepções dos docentes sobre a avaliação da aprendizagem de trabalhadores indígenas em formação

Visualizações: 8

Authors

DOI:

https://doi.org/10.61389/rbecl.v8i17.9021

Keywords:

Teachers, Professional Qualification, Indigenous Workers

Abstract

The main objective of this article is to analyze the perceptions of teachers who participated in a specific training program for Indigenous Health and Sanitation Agents, who work in all Special Indigenous Health Districts (DSEIs) in the state of Amazonas. To this end, we analyzed the evaluation forms filled out by the teachers at the end of each module/stage of the course and classes. The study's approach is qualitative and aimed, through document analysis, to understand the challenges and limitations of teaching, reflecting on aspects of teaching and learning. It was found that for the teachers, Professional Health Education for indigenous workers has different complexities such as the adaptation of teaching materials and didactic transposition to different learning paces, as well as the necessary dialogue with the Ethos and ways of being, living, and acting of the workers. It was also found that the teachers understood the importance of in-service training for indigenous workers and recognized themselves as teacher-mediators in this process, which must undoubtedly be more dialogical, inclusive, and fair.

Author Biographies

Salatiel da Rocha Gomes, Centro de Educação Tecnológica do Amazonas

Pós-doutorando em Educação (Universidade de Paso Fundo), Doutor em Sociedade e Cultura na Amazônia (UFAM), Analista Técnico Educacional do Centro de Educação Tecnológica do Amazonas (Cetam). 

Geycielle de Oliveira Batista, Secretaria Estadual de Saúde - SES/AM

Mestranda em Enfermagem pelo Programa de Pós-graduação Enfermagem no Contexto Amazônico da Universidade Federal do Amazonas (PPGENF-MP/UFAM). 

Liliane Costa de Oliveira, Secretaria Estadual de Educação do Amazonas - SEDUC/AM

Doutora em Sociedade e Cultura na Amazônia, Mestra em Sociologia, Cientista Social. Professora de Sociologia na Secretaria de Educação do Estado do Amazonas. 

References

Alto Comissariado das Nações Unidas para Refugiados. Os Warao no Brasil: contribuições para a proteção de indígenas refugiados e migrantes. ACNUR, 2021. Disponível em: https://www.acnur.org/portugues/wp-content/uploads/2021/04/WEB-Os-Warao-no-Brasil.pdf. Acesso em: 15 mar. 2024.

BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Gestão do Trabalho e da Educação na Saúde. Departamento de Gestão da Educação na Saúde. Agente Indígena de Saúde e Agente Indígena de Saneamento: diretrizes e orientações para a qualificação Brasília: Ministério da Saúde, 2018.

Censo Demográfico 2022: Indígenas – Primeiros Resultados do Universo. Disponível em: https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/agencia-noticias/2012-agencia-de-noticias/noticias/37565-brasil-tem-1-7-milhao-de-indigenas-e-mais-da-metade-deles-vive-na-amazonia-legal. Acesso em: 15 mar. 2024.

FRAXE, Therezinha de Jesus Pinto Fraxe; WITKOSKI, Antônio Carlos; MIGUEZ, Samia Feitosa. O Ser da Amazônia: identidade e invisibilidade. Cienc. Cult. vol.61 no.3 São Paulo, 2009.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia. São Paulo: Editora Paz e Terra, 2011.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra, 2005.

GEERTZ, Clifford. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: LTC, 2008.

GOLDENBERG, Mirían. A arte de pesquisar: como fazer pesquisa qualitativa em Ciências Sociais. 8 ed. Rio de Janeiro: Record, 2004.

GOMES, Salatiel da Rocha; OLIVEIRA, Liliane Costa de; BATISTA, Geycielle de Oliveira (Orgs.). Vivenciando a interculturalidade na formação técnica e profissional no contexto indígena. Embu das Artes/Alexa Cultural, São Paulo, 2024.

GRUPIONI, Luís Donisete Benzi. Experiências e Desafios na Formação de Professores Indígenas no Brasil. Em Aberto, Brasília, v. 20, n. 76, p. 13-18, fev. 2003.

MONTEIRO, Cláudia Guerra; GOMES, Salatiel da Rocha. Programa de Qualificação de Agentes Indígenas de Saúde e de Saneamento (AIS/AISAN): formação Docente nos ecossistemas comunicacionais no Amazonas. Disponível em: https://periodicos.ufam.edu.br/. Acesso em 20 abr. 2024.

OLIVEIRA, Liliane Costa de; SOUZA, Fanuel Santos de. Amazônia: construção de uma ideia exótica. In: OLIVEIRA, Liliane Costa de; ZEFERINO, Viviane de Oliveira Lima; PINHEIRO, Israel (Orgs.). Amazônia: prospecção de múltiplas lentes. Alexa Cultural: São Paulo/Edua: Manaus, 2019.

Published

2024-12-18

How to Cite

Gomes, S. da R., Batista, G. . de O., & Oliveira, L. C. de. (2024). As percepções dos docentes sobre a avaliação da aprendizagem de trabalhadores indígenas em formação. REVISTA BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO, CULTURA E LINGUAGEM, 8(17), 31–50. https://doi.org/10.61389/rbecl.v8i17.9021