TECENDO LAÇOS DE COOPERAÇÃO: RELATO DE EXPERIÊNCIA DAS RODAS DE CONVERSA SOBRE COOPERAÇÃO ACADÊMICA SUL-SUL ENTRE ÁFRICA-BRASIL
Visualizações: 94DOI:
https://doi.org/10.61389/rbecl.v10i16.9070Keywords:
Cooperação Sul-Sul, Rodas de Conversa, Brasil-ÁfricaAbstract
This article aims to report on an experience related to the conversational circles on academic cooperation between Brazil and Africa (Angola and Mozambique), held from 2020 to 2022. Embedded within the context of South-South Cooperation, these meetings aimed to foster intercultural dialogue and strengthen collaborative ties among participating countries, with the purpose of developing more equitable and contextualized knowledge. Through documentary analysis of the minutes of the conversational circles and the content analysis technique, the discussed topics, workshops held, roundtable discussions and achieved outcomes were identified. In total, five (5) conversational circles were conducted, addressing relevant issues such as health, education, international cooperation, and Southern epistemologies. It is concluded that the conversational circles have established themselves as significant spaces for intercultural exchange and the construction of collaborative knowledge. They provided opportunities for the training and education of students, researchers, and professors, promoted collaborative research on common interests, strengthened higher education institutions, and encouraged cultural diversity and the exchange of experiences among students and academics.
References
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
MILANI, Carlos R. S. Aprendendo com a história: críticas à experiência da Cooperação Norte-Sul e atuais desafios à Cooperação Sul-Sul. Caderno CRH (UFBA), Salvador, v. 25, n. 65, p. 211-231, 2012.
MAWDSLEY, Emma. From Recipients to Donors, emerging powers and the changing development landscape. Londres: Zed Books, 2012 (seleção de caps.).
MUÑOZ, Enara Echart. A cooperação Sul-Sul do Brasil com a África. Caderno CRH, Salvador, v. 29, n. 76, p. 9-12, jan.-abr. 2016.
Nações Unidas. Página Inicial. Disponível em: https://www.unicef.org/brazil/cooperacao-sul-sul. Acesso em: 28 jan. 2024.
PEZZATO, Luciane Maria; L'ABBATE, Solange. O uso de diários como ferramenta de intervenção da Análise Institucional: Potencializando reflexões no cotidiano da Saúde Bucal Coletiva. Physis: Revista de Saúde Coletiva, v. 21, n. 4, p. 1297-1314, 2011. DOI: 10.1590/S0103-73312011000400008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
DECLARAÇÃO DE ORIGINALIDADE E EXCLUSIVIDADE E CESSÃO DE DIREITOS AUTORAIS
Declaro que o presente artigo é original e não foi submetido à publicação em qualquer outro periódico nacional ou internacional, quer seja em parte ou na íntegra. Declaro, ainda, que após publicado pela REVISTA BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO, CULTURA E LINGUAGEM, ele jamais será submetido a outro periódico. Também tenho ciência que a submissão dos originais à (REVISTA BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO, CULTURA E LINGUAGEM implica transferência dos direitos autorais da publicação digital. A não observância desse compromisso submeterá o infrator a sanções e penas previstas na Lei de Proteção de Direitos Autorais (nº 9610, de 19/02/98).