TECENDO LAÇOS DE COOPERAÇÃO: RELATO DE EXPERIÊNCIA DAS RODAS DE CONVERSA SOBRE COOPERAÇÃO ACADÊMICA SUL-SUL ENTRE ÁFRICA-BRASIL

Visualizações: 91

Authors

DOI:

https://doi.org/10.61389/rbecl.v10i16.9070

Keywords:

Cooperação Sul-Sul, Rodas de Conversa, Brasil-África

Abstract

This article aims to report on an experience related to the conversational circles on academic cooperation between Brazil and Africa (Angola and Mozambique), held from 2020 to 2022. Embedded within the context of South-South Cooperation, these meetings aimed to foster intercultural dialogue and strengthen collaborative ties among participating countries, with the purpose of developing more equitable and contextualized knowledge. Through documentary analysis of the minutes of the conversational circles and the content analysis technique, the discussed topics, workshops held, roundtable discussions and achieved outcomes were identified. In total, five (5) conversational circles were conducted, addressing relevant issues such as health, education, international cooperation, and Southern epistemologies. It is concluded that the conversational circles have established themselves as significant spaces for intercultural exchange and the construction of collaborative knowledge. They provided opportunities for the training and education of students, researchers, and professors, promoted collaborative research on common interests, strengthened higher education institutions, and encouraged cultural diversity and the exchange of experiences among students and academics.

Author Biographies

Sergio Francisco Tsembane, Universidade Save

Doutorando em Química pela Universidade Federal de Alfenas (UNIFAL).

Danilo Seithi Kato, University of São Paulo

Doutorando em Educação pela Universidade Júlio de Mesquista Filho (UNESP). Docente da Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM).

References

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

MILANI, Carlos R. S. Aprendendo com a história: críticas à experiência da Cooperação Norte-Sul e atuais desafios à Cooperação Sul-Sul. Caderno CRH (UFBA), Salvador, v. 25, n. 65, p. 211-231, 2012.

MAWDSLEY, Emma. From Recipients to Donors, emerging powers and the changing development landscape. Londres: Zed Books, 2012 (seleção de caps.).

MUÑOZ, Enara Echart. A cooperação Sul-Sul do Brasil com a África. Caderno CRH, Salvador, v. 29, n. 76, p. 9-12, jan.-abr. 2016.

Nações Unidas. Página Inicial. Disponível em: https://www.unicef.org/brazil/cooperacao-sul-sul. Acesso em: 28 jan. 2024.

PEZZATO, Luciane Maria; L'ABBATE, Solange. O uso de diários como ferramenta de intervenção da Análise Institucional: Potencializando reflexões no cotidiano da Saúde Bucal Coletiva. Physis: Revista de Saúde Coletiva, v. 21, n. 4, p. 1297-1314, 2011. DOI: 10.1590/S0103-73312011000400008.

Published

2024-10-14

How to Cite

Tsembane, S. F., & Kato, D. S. (2024). TECENDO LAÇOS DE COOPERAÇÃO: RELATO DE EXPERIÊNCIA DAS RODAS DE CONVERSA SOBRE COOPERAÇÃO ACADÊMICA SUL-SUL ENTRE ÁFRICA-BRASIL. REVISTA BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO, CULTURA E LINGUAGEM, 10(16), 190–205. https://doi.org/10.61389/rbecl.v10i16.9070