Poetry Reading:
Activities of ordering and sequencing questions in Elementary School
Visualizações: 0DOI:
https://doi.org/10.61389/inter.v15i44.7637Keywords:
Ordering, Sequencing, Reading Questions, PoemAbstract
Abstract. The objective of this study is to present and discuss the theoretical-methodological proposal of ordering and sequencing of poetry reading questions in Elementary School, in order to contribute to the studies on the teaching and learning of Portuguese, both in reading skills and in written textual production. The work is based on the concepts of reading, with emphasis on the studies of Applied Linguistics and the practice of ordering and sequencing reading, pointing out the relevance of this proposal as part of the student's development process, as a reader and a writer at school. In preparing the proposal, the following are considered: (I) the survey of the main ideas of the text; (II) the elaboration of a text from those ideas; (III) the creation of reading questions based on the listed ideas; (IV) the student-reader’s production of a text as a replica/counterword based on the answers given. From the elaboration of the proposal for ordering and sequencing the questions, the results indicate: (a) the identification of main ideas of the text; (b) the student's position on the theme of the text; (c) the production of text as a replica/counterword as a result of the whole process.
Keywords: Ordering; Sequencing; Reading Questions; Poem.
References
ALVES, R.; BRUGNEROTTO, T. Vontade de saber português. 6.º ao 9.º anos. São Paulo: FTD, 2012.
ANGELO, C. M. P. Mediações colaborativas e pedagógicas na sala de apoio à aprendizagem de língua portuguesa. Maringá, PR. Tese de doutorado. Universidade Estadual de Maringá, 391 p., 2015.
BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. In: BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. Tradução e notas de Paulo Bezerra. São Paulo: Editora 34, 2016 [1979], p. 11-69.
BAKHTIN, M.; VOLOCHINOV, V. N. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Tradução do francês por Michel Lahud e Yara Frateschi Vieira. 9.ed. São Paulo: Hucitec, 1992 [1929].
BRASIL, INEP. Brasil no Pisa 2015-Sumário Executivo. Brasília: INEP, 2016. Disponível em:<http://download.inep.gov.br/acoes_internacionais/pisa/documentos/2016/pisa_brasil_2015_sumario_executivo.pdf>. Acesso em: 15 fev. 2017.
CEREJA, W. Significação e Tema. In: BRAIT, Beth (org.). Bakhtin: conceitos-chave. São Paulo: Contexto, 2005.
CEREJA, W. R.; MAGALHÃES, T. C. Português: linguagens. 6.º ao 9.º anos. São Paulo: Saraiva, 2015.
CEREJA, W. R.; MAGALHÃES, T. C. Português: linguagens. 6.º ao 9.º anos. São Paulo: Saraiva, 2012.
FIAD, R. S.; MAYRINK-SABINSON, M. L. T. A escrita como trabalho. In: M. A. MARTINS (org.). Questões de Linguagem. São Paulo, Contexto, p. 54-63, 1994.
XXX Articles of the author
GARCIA, O. M. Comunicação em prosa moderna. 15. Ed. Rio de Janeiro: Fundação Getulio Vargas, 1992.
KLEIMAN, A. Oficina de leitura: teoria e prática. Campinas, SP: Pontes, 1996.
LEFFA, V. J. Aspectos da leitura: uma perspectiva psicolinguística. Porto Alegre: Sagra DC Luzzatto, 1996.
XXX Articles of the author
RODRIGUES, A. O processo de leitura e escrita mediado por perguntas de leitura. In: COLÓQUIO INTERNACIONAL DE ESTUDOS LINGUÍSTICOS E LITERÁRIOS, 4, 2016, Maringá. Anais... Maringá: 2016, p. 17-29.
RODRIGUES, A. Perguntas de leitura e construção de sentidos: experiência com o 6º ano do Ensino Fundamental. 2013. Dissertação (Mestrado em Letras) – Programa de Pós-Graduação em Letras, Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2013. Disponível em: <http://www.ple.uem.br/defesas/def_adelia_aparecida_pereira_da_silva_rodrigues.htm>. Acesso em 10 jan. 2014.
SAYEG-SIQUEIRA, J. H. Organização textual da narrativa. São Paulo: Selinunte, 1992.
SERCUNDES, M.M.I. 1997. Ensinando a escrever: as práticas em sala de aula. In: J.W. GERALDI; B. CITELLI (coord.). Aprender a ensinar com textos de alunos. São Paulo, Cortez, p. 75-97.
SOLÉ, I. Estratégias de leitura. Porto Alegre: Artmed, 1998.
VOLÓCHINOV, V. A palavra na vida e a palavra na poesia: para uma poética sociológica. Tradução de Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova Américo. In: VOLÓCHINOV, V. A palavra na vida e a palavra na poesia: ensaios, artigos, resenhas e poemas. São Paulo: Editora 34, 2019 [1926], p. 109-146.
ZAPPONE, M. Leitura de textos poéticos na escola fundamental – anos finais. In: ANGELO, C. M.; MENEGASSI, R. J.; FUZA, A. F. Leitura e Ensino de Língua. São Carlos: Pedro & João Editores, 2022, p. 131-152.
ZAPPONE, M. A leitura de poesia na escola. In: MENEGASSI, R. J. (org.). A leitura e ensino e ensino. Maringá: EDUEM. 2010, p. 179-210.
WALTER, I. A. C E ZAPPONE, M. A leitura do texto poético na escola. Maringá: EDUEM. 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho licenciado simultaneamente sob uma Licença Creative Commons Attribution após a publicação, permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista;
b. autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista;
c. autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.