Poetry Reading:

Activities of ordering and sequencing questions in Elementary School

Visualizações: 0

Autores/as

DOI:

https://doi.org/10.61389/inter.v15i44.7637

Palabras clave:

Ordering, Sequencing, Reading Questions, Poem

Resumen

Abstract. The objective of this study is to present and discuss the theoretical-methodological proposal of ordering and sequencing of poetry reading questions in Elementary School, in order to contribute to the studies on the teaching and learning of Portuguese, both in reading skills and in written textual production. The work is based on the concepts of reading, with emphasis on the studies of Applied Linguistics and the practice of ordering and sequencing reading, pointing out the relevance of this proposal as part of the student's development process, as a reader and a writer at school. In preparing the proposal, the following are considered: (I) the survey of the main ideas of the text; (II) the elaboration of a text from those ideas; (III) the creation of reading questions based on the listed ideas; (IV) the student-reader’s production of a text as a replica/counterword based on the answers given. From the elaboration of the proposal for ordering and sequencing the questions, the results indicate: (a) the identification of main ideas of the text; (b) the student's position on the theme of the text; (c) the production of text as a replica/counterword as a result of the whole process.

Keywords: Ordering; Sequencing; Reading Questions; Poem.

Biografía del autor/a

Ângela Francine Fuza, Universidade Federal do Tocantins

Possui licenciatura e mestrado em Letras (Língua Portuguesa e Inglesa), pela Universidade Estadual de Maringá (UEM), doutorado em Linguística Aplicada, pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), pós-doutorado em Linguística, pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), e pós-doutorado em Letras, pela Universidade Estadual de Maringá. Atualmente, é professora Adjunta da Universidade Federal do Tocantins (UFT), docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Letras (PPGLetras/UFT) e do Programa de Pós-Graduação em Linguística e Literatura (PPGLLIT/UFNT). Na graduação, leciona disciplinas na área de Estágio Supervisionado, Letramentos e Linguística Aplicada. É coordenadora do projeto de pesquisa: A escrita em contextos de ensino e de aprendizagem (UFT) e do Grupo de pesquisa: Práticas de Linguagens (UFT/CNPq). É membro dos Grupos de Pesquisa: Escrita: ensino, práticas, representações e concepções (Unicamp) e Interação e Escrita (www.escrita.uem.br). É bolsista de produtividade do CNPq (PQ-2). Membro do GT - Gêneros Textuais/Discursivos da ANPOLL.

Renilson José Menegassi, Universidade Estadual de Maringá

Doutor em Letras pela Universidade Estadual Júlio de Mesquita Filho (UNESP-Assis). Docente do Programa de Pós-graduação em Letras da Universidade Estadual de Maringá. renilsonmenegassi@gmail.com.  

Citas

ALVES, R.; BRUGNEROTTO, T. Vontade de saber português. 6.º ao 9.º anos. São Paulo: FTD, 2012.

ANGELO, C. M. P. Mediações colaborativas e pedagógicas na sala de apoio à aprendizagem de língua portuguesa. Maringá, PR. Tese de doutorado. Universidade Estadual de Maringá, 391 p., 2015.

BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. In: BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. Tradução e notas de Paulo Bezerra. São Paulo: Editora 34, 2016 [1979], p. 11-69.

BAKHTIN, M.; VOLOCHINOV, V. N. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Tradução do francês por Michel Lahud e Yara Frateschi Vieira. 9.ed. São Paulo: Hucitec, 1992 [1929].

BRASIL, INEP. Brasil no Pisa 2015-Sumário Executivo. Brasília: INEP, 2016. Disponível em:<http://download.inep.gov.br/acoes_internacionais/pisa/documentos/2016/pisa_brasil_2015_sumario_executivo.pdf>. Acesso em: 15 fev. 2017.

CEREJA, W. Significação e Tema. In: BRAIT, Beth (org.). Bakhtin: conceitos-chave. São Paulo: Contexto, 2005.

CEREJA, W. R.; MAGALHÃES, T. C. Português: linguagens. 6.º ao 9.º anos. São Paulo: Saraiva, 2015.

CEREJA, W. R.; MAGALHÃES, T. C. Português: linguagens. 6.º ao 9.º anos. São Paulo: Saraiva, 2012.

FIAD, R. S.; MAYRINK-SABINSON, M. L. T. A escrita como trabalho. In: M. A. MARTINS (org.). Questões de Linguagem. São Paulo, Contexto, p. 54-63, 1994.

XXX Articles of the author

GARCIA, O. M. Comunicação em prosa moderna. 15. Ed. Rio de Janeiro: Fundação Getulio Vargas, 1992.

KLEIMAN, A. Oficina de leitura: teoria e prática. Campinas, SP: Pontes, 1996.

LEFFA, V. J. Aspectos da leitura: uma perspectiva psicolinguística. Porto Alegre: Sagra DC Luzzatto, 1996.

XXX Articles of the author

RODRIGUES, A. O processo de leitura e escrita mediado por perguntas de leitura. In: COLÓQUIO INTERNACIONAL DE ESTUDOS LINGUÍSTICOS E LITERÁRIOS, 4, 2016, Maringá. Anais... Maringá: 2016, p. 17-29.

RODRIGUES, A. Perguntas de leitura e construção de sentidos: experiência com o 6º ano do Ensino Fundamental. 2013. Dissertação (Mestrado em Letras) – Programa de Pós-Graduação em Letras, Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2013. Disponível em: <http://www.ple.uem.br/defesas/def_adelia_aparecida_pereira_da_silva_rodrigues.htm>. Acesso em 10 jan. 2014.

SAYEG-SIQUEIRA, J. H. Organização textual da narrativa. São Paulo: Selinunte, 1992.

SERCUNDES, M.M.I. 1997. Ensinando a escrever: as práticas em sala de aula. In: J.W. GERALDI; B. CITELLI (coord.). Aprender a ensinar com textos de alunos. São Paulo, Cortez, p. 75-97.

SOLÉ, I. Estratégias de leitura. Porto Alegre: Artmed, 1998.

VOLÓCHINOV, V. A palavra na vida e a palavra na poesia: para uma poética sociológica. Tradução de Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova Américo. In: VOLÓCHINOV, V. A palavra na vida e a palavra na poesia: ensaios, artigos, resenhas e poemas. São Paulo: Editora 34, 2019 [1926], p. 109-146.

ZAPPONE, M. Leitura de textos poéticos na escola fundamental – anos finais. In: ANGELO, C. M.; MENEGASSI, R. J.; FUZA, A. F. Leitura e Ensino de Língua. São Carlos: Pedro & João Editores, 2022, p. 131-152.

ZAPPONE, M. A leitura de poesia na escola. In: MENEGASSI, R. J. (org.). A leitura e ensino e ensino. Maringá: EDUEM. 2010, p. 179-210.

WALTER, I. A. C E ZAPPONE, M. A leitura do texto poético na escola. Maringá: EDUEM. 2005.

Publicado

2025-01-10

Cómo citar

Fuza, Ângela F., & Menegassi, R. J. (2025). Poetry Reading: : Activities of ordering and sequencing questions in Elementary School. INTERFACES DA EDUCAÇÃO, 15(44), 201–222. https://doi.org/10.61389/inter.v15i44.7637