GLOBAL WARMING AND ITS HISTORICAL CONTEXT

A scene of controversy

Visualizações: 176

Authors

DOI:

https://doi.org/10.61389/rbecl.v9i15.7458

Keywords:

Global Warming, Climate Changes, Following Teaching, Education

Abstract

In view of the many environmental problems that permeate humanity, as well as the need to stick to a sharp debate about the same, the present work presents a didactic sequence to guide such understanding, in the same way that it points to a path aimed at addressing the present theme in education. Thus, the focus is intended to improve a discussion on the topic involving global warming, which is characterized by numerous controversies that go beyond the phenomenon itself, especially when attention falls on climate change. In this perspective, the present work leans towards a proposal in the form of a didactic sequence aimed at High School, seeking to raise awareness about aspects of the phenomenon and help in the critical formation of students regarding the information disseminated by reports and the media in general. Presented in the subject Current Topics in Science and Technology, taught in 2021 by the Graduate Program in Scientific and Technological Education, at the Federal University of Santa Catarina, such activity was developed as an evaluative criterion of the subject, whose proposal was to guide and deepen the debate on climate change and its possible consequences, through the work What Remains To Be Discovered by John Maddox (1999).

Author Biographies

Cesar Dalmolin, PPGECT - UFSC

Possui graduação em Licenciatura em Física (UFSC) e mestrado em Ensino de Física (MNPEF/UFSC). Professor da rede pública de ensino do estado de Santa Catarina, atualmente é doutorando no Programa de Pós Graduação em Educação Científica e Tecnológica - PPGECT/UFSC

Alan Silva de Aviz, Universidade Federal de Santa Catarina

Possui bacharel e licenciado em Ciências Sociais (Sociólogo) e mestrado em antropologia social (PPGA-UFPA). Professor da rede pública de ensino do estado de Santa Catarina, atualmente é doutorando no Programa de Pós Graduação em Educação Científica e Tecnológica - PPGECT/UFSC.

References

ECODEBATE. No ritmo atual de aumento da temperatura podemos atingir +1,5°C nos próximos 15 anos. EcoDebate, ISSN 2446-9394, 12/02/2021. [on line] Disponível em:

<https://www.ecodebate.com.br/2021/02/12/no-ritmo-atual-de-aumento-da-temperatura-podemos-atingir-15gradcelsius-nos-proximos-15-anos/>. Acesso em 14 jun. 2021.

FAGUNDES, PAULA, LAGO, STRCK, BISOGNIN. Aquecimento global: efeitos no crescimento, no desenvolvimento e na produtividade de batata. Fitotecnia. Ciência Rural. 40 (6). Junho 2010. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-84782010005000091

FLEMING, J. Historical Perspectives on Climate Change. New York: Oxford. University Press. 1998. DOI: https://doi.org/10.1093/oso/9780195078701.001.0001

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. - São Paulo: Paz e Terra, 1996. - (Coleção leitura).

INSTITUTO NACIONAL DE PESQUISAS ESPACIAIS (INPE). Perguntas frequentes: 2.7. MONITORAMENTO DO TERRITÓRIO: MUDANÇAS CLIMÁTICAS. São José dos Campos: Instituto Nacional de Pesquisas Espaciais, 2017. [on line] Disponível em: <http://www.inpe.br/faq/index.php?pai=9>. Acesso em em 14 jun. 2021.

JUNGES, Luis A. MASSONI, Neusa T. O Consenso Científico sobre Aquecimento Global: Antropogênico: Considerações Históricas e Epistemológicas e Reflexões para o Ensino dessa Temática. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências. Junho/2018. DOI: https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2018182455

MADDOX, John Royder. O que falta descobrir: explorando os segredos do universo / John Maddox; tradução de Ronaldo de Biasi - Rio de Janeiro: Campus, 1999. Capítulo 10.

MEIRA FILHO, Luiz Gylvan. Mudança do clima e o uso dos recursos naturais – a responsabilidade das empresas. In: 6 o SEMINÁRIO ABERTO DE RESPONSABILIDADE SOCIAL EMPRESARIAL EM MINAS GERAIS III ENCONTRO INTERNACIONAL. 2007, Belo Horizonte.

WEART, S. The discovery of global warming. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press. 2008. DOI: https://doi.org/10.4159/9780674417557

Published

2024-08-12

How to Cite

Dalmolin, C., & Aviz, A. S. de. (2024). GLOBAL WARMING AND ITS HISTORICAL CONTEXT: A scene of controversy. REVISTA BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO, CULTURA E LINGUAGEM, 9(15), 10–29. https://doi.org/10.61389/rbecl.v9i15.7458